14. juli 2015

Symbolsk? Nej konkret

I Jydske Vestkysten's leder 12. juli anerkender man vores ret til at etablere konflikt mod Ryanair, men chefredaktør Jørn Broch mener, at det er en symbolsk kamp, og at konflikten ikke kommer til at ændre noget som helst.

Begge dele er forkert.

Konflikten er en helt konkret kamp imod et stort selskab, som ikke vil indgå aftale om løn-og arbejdsvilkår, og som behandler sit personale dårligt. Det vil måske få Ryanair til at flytte sin base til udlandet, og det er, på godt jysk, træls. Men dels vil Ryanair fortsat kunne flyve på Billund, dels vil andre selskaber med overenskomst kunne udnytte det hul, det opstår i markedet. Et marked, en superdygtig og fremtidsorienteret ledelse i lufthavnen har fokus på, hvilket har resulteret i aftaler med andre flyselskaber om 11 nye ruter fra Billund her i 2015. Jeg forstår ikke, at en liberal avis ikke finder det betænkeligt, når nogle selskaber undslår sig for at indgå overenskomst - det er jo ren konkurrenceforvridning.

Globaliseringen skaber mange udfordringer også for fagbevægelsen, men det er stadig en god regel, at virksomheder, som etablerer sig i Danmark, skal have overenskomst. Og kampen mod de urimelige forhold i Ryanair understreger, at vi også på EUplan og i øvrigt internationalt skal have skærpet fokus på store, internationale selskaber. Det arbejde er i fuld gang, men Ryan får os til at sætte turbo på EU-lovgivningen og på den internationale solidaritet.

Derfor er der opbakning internationalt, og Ryanair får hver dag " kam til håret" som f. eks i Norge, Sverige, Frankrig og Italien.

Globaliseringen er en stor udfordring, i øvrigt også for medierne. Men som et kinesisk ordsprog siger, så " starter enhver rejse med det første skridt".

Vi ønsker ikke konflikter i fagbevægelsen. Vi ønsker godt samarbejde og anstændige løn-og arbejdsvilkår for alle, også for de danske virksomheder der overholder reglerne. Det ønsker Ryanair ikke. Derfor kampen.
Henny Fiskbæk - HK fagforening

Henny Fiskbæk

HK Privat Sydjylland

Jeg har et broget CV med to erhvervsuddannelser og mange forskellige job i hotelbranchen, spedition og fagforening. Jeg brænder for, at ansatte skal have ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Det er ikke nogen selvfølge, har jeg lært gennem et langt arbejdsliv. Derfor er det pejlemærket for mit politiske virke i HK Privat Sydjylland.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed