19. januar 2016

Trepartsforhandlinger er en narresut

Jeg har ikke megen fidus til Lars Løkkes gode intentioner. Er han ude på at tørre regningen for integrationen af på arbejdsmarkedets parter?

Lars Løkke har annonceret, at der vil blive indkaldt til trepartsforhandlinger inden længe.

Er den våde drøm at gøre Schlüter kunsten fra 1987 efter? Dengang underskrev den daværende regering og arbejdsmarkedets hovedorganisationer (DA og LO samt FTF og AC) en fælleserklæring og indgik i det hidtil mest vidtrækkende eksempel på samarbejde mellem arbejdsmarkedets parter og det politiske system, hvilket var startskuddet til, at arbejdsmarkedspensionerne blev en del af overenskomsterne.

Eller vil Løkke blot tørre regningen for integrationen af på arbejdsmarkedets parter?

Sporene skræmmer
Jeg må indrømme, at jeg ikke har megen fidus til de gode intentioner, for sporene skæmmer: Velfærdsreformen blev strikket sammen af Lars Løkke og Claus Hjort Frederiksen i 2006. Der skulle gøres noget ved den truende ældrebyrde, så ef­terlønsalderen blev ændret fra 60 til 62 år og pensionsalderen blev hævet fra 65 til 67 år.

For ikke at glemme genopretningspakken i 2010, resultatet af finanskrisen og en uansvarlig økonomisk politik skulle løses. Den kom DF med: Halvering af dagpengeperioden og fradraget på faglige kontingenter blev sat ned til 3.000 kr., vel at mærke kun for lønmodtagerne, for arbejdsgiverne kunne fortsat trække deres kontingent til arbejdsgiverforeningerne fra.

Nu er der dukket en ny udfordring op, der skal løses: Integration af flygtninge på arbejdsmarkedet. Lars Løkke annoncerede allerede i sin nytårstale, at ”Nu skal vi sætte handling bag ordene. Det bliver det første, vi tager fat på i trepartsdrøftelserne i det nye år”. Straks stod ISS´s topchef, Jeff Gravenhorst, klar med løsningen - indslusningsløn på 70 kroner til flygtninge - og han blev bakket op af både De Radikale og Liberal Alliance. Ja selv beskæftigelsesministeren, Jørgen Neergaard Larsen, udtalte til Børsen, at indslusningsvilkår – herunder indslusningsløn – blev et centralt tema i de kommende trepartsforhandlinger.

Jeg var rystet: En tidligere DA-direktør, der om nogen burde vide, at løn er noget, man forhandler mellem arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationerne, det skal regeringen slet ikke stikke sin næse i. Heldigvis er det også den udmelding, der kommer både fra LO og DI. Brug dog de redskaber, der allerede eksisterer.

Keine Hexerei…
Jeg tror, at det lige præcis er her, hunden ligger begravet. I den nuværende ordning kan flygtninge komme i virksomhedspraktik uden lønomkostninger i op til 26 uger, og derefter kan de ansættes i løntilskudsjob i et år, hvor virksomheden kun skal betale differencen mellem det offentlige tilskud på 74 kr. og mindstelønnen.

Hvis regeringen nu kan få arbejdsmarkedets parter til at nikke ja til indslusningsløn, vil regeringen få finansieret de lovede skattelettelser, og som sidegevinst vil regeringen - på sigt - have fået indført en mindsteløn på 70 kroner i timen i Danmark.

Keine Hexerei - nur Behändigkeit.

Arbejdsmarked Politik
Henny Fiskbæk - HK fagforening

Henny Fiskbæk

HK Privat Sydjylland

Jeg har et broget CV med to erhvervsuddannelser og mange forskellige job i hotelbranchen, spedition og fagforening. Jeg brænder for, at ansatte skal have ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Det er ikke nogen selvfølge, har jeg lært gennem et langt arbejdsliv. Derfor er det pejlemærket for mit politiske virke i HK Privat Sydjylland.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed