08. november 2016

Skattelettelser får os ikke til at arbejde mere

Det fyger os om ørene med gisninger om det enorme antal timer, vi vil arbejde ekstra, hvis vi får skattelettelser. Men HK-medlemmerne melder hus forbi.

En spørgeundersøgelse blandt 1200 HK'ere i september viser, at godt 74% vil arbejde det samme antal timer som nu, og kun 2,5 % vil give den en ekstra skalle og arbejde flere timer, hvis skatten lettes. Mest tankevækkende vil 8,5 % prioritere mere frihed og arbejde færre timer.

Med andre ord vil regeringens storstilede plan med at give skattelettelser for at få os til at arbejde mere virke direkte modsat og efterlade et kæmpehul i statskassen. Sikkert til stor undren på Borgen og hos ministeriets regnedrenge, men ikke herude i den verden, hvor jeg færdes.

Herude snurrer "hamsterhjulet" lystigt i en dagligdag under evig forandring. Der stilles krav om personlig robusthed, fleksibilitet og omstillingsparathed, og med det opstår en snigende fornemmelse af magtesløshed under et stigende arbejdspres. For vi skal jo være konkurrencedygtige og producere endnu mere end i går.

Den dårlige samvittighed gnaver, for vi har måske lige afleveret et barn i en institution, hvor et omprioriteringsbidrag betyder, at normeringen er så lav, at pædagogen står alene med 20 små børn. Eller måske har vi været på besøg hos en af vore forældre på plejehjemmet aftenen før, og blev mødt af vores mor eller far, der med fortvivlelse og skam i blikket lå i sengen med fyldt ble, fordi normeringen ikke var til at personalet kunne hjælpe med toiletbesøg.

Sygemeldinger på grund af hårdt psykisk arbejdsmiljø stiger*, mens Arbejdstilsynet skæres ned til det ukendelige. Og den "gulerod", vi havde i form af efterløn og pension som 60-65årige, er blevet fjernet med et snuptag, mens tidspunktet for vores tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet løbende bliver rykket længere og længere ud i fremtiden.

Kære politikere, bevæg jer ud i den verden, hvor vi oplever resultaterne af de beslutninger, I tager. Så vil I ikke længere undre jer over, at vi foretrækker friheden frem for ekstra timer på arbejde.

* Antallet af sygemeldinger blandt HK's medlemmer på grund af hårdt psykisk arbejdsmiljø er eksploderet. En af de A-kasser, hvor flest medlemmer har et hårdt psykisk arbejdsmiljø, er HK's. 17% ifølge AE-rådets publikation fra juni 2016 "Stress, mobning og tunge løft sender folk ud af arbejdsmarkedet".

Arbejdstid Privat
Henny Fiskbæk - HK fagforening

Henny Fiskbæk

HK Privat Sydjylland

Jeg har et broget CV med to erhvervsuddannelser og mange forskellige job i hotelbranchen, spedition og fagforening. Jeg brænder for, at ansatte skal have ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Det er ikke nogen selvfølge, har jeg lært gennem et langt arbejdsliv. Derfor er det pejlemærket for mit politiske virke i HK Privat Sydjylland.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed