06. december 2016

Hvor er logikken og rimeligheden?

Vi kortuddannede og ufaglærte med det hårdeste arbejdsmiljø kom tidligst ud på arbejdsmarkedet. Det er ret og rimeligt, at vi også kan gå tidligere på pension, hvis vi ønsker det.

Den 13. maj 2011 blev velfærdsforliget fra 2006 brudt, og VK regeringen vedtog tilbagetrækningsreformen. Igen lagde DF og de Radikale stemmer til. Med et snuptag blev efterlønnen sat ned til tre år og folkepensionsalderen sat op til 67 år i 2022. Siden da har forlig og finanslove langsomt men sikkert skåret luns på luns af den danske velfærdsstat. Imens ruller milliarderne i skattely forbi næsen på et totalt sønderskudt skattevæsen. Hvorfor give topskattelettelser til de rigeste? Det har de da for længst selv sørget for.

Hvis de penge var blevet beskattet, havde der ikke været brug for nedskæring af dagpengeperioden, forringelser af efterlønnen eller forhøjelse af pensionsalderen, for ikke at tale om det sidste nye påfund, at sygemeldte a-kasse medlemmer ikke længere har ret til feriedagpenge.

Det nye regeringsgrundlag er rystende læsning. For eksempel skal pensionsalderen igen forhøjes, denne gang med ½ år. Danskere født i 1958 og senere får lagt seks måneder mere til deres pensions- eller efterlønsalder. Begrundelsen denne gang er, at vi i gennemsnit skal have 14,5 år på pension. Hvad kan vi bruge en gennemsnitsberegning til? For eksempel er jeg ikke en 60-årig advokat, som kan se frem til 16,1 år som pensionist. Jeg er en faglært kvinde og kan kun regne med 12,8 år. En ufaglært mand kan endda kun se frem til 10,4 år på pension (tal fra Institut for Folkesundhedsvidenskab).

Igen er det os kortuddannede og ufaglærte med det hårdeste arbejdsmiljø, som skal holde for. Samtidig falder bevillinger fra Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse til Arbejdstilsynet bort. De bevillinger der skulle sikre, at det rent praktisk også var muligt for os at blive længere på arbejdsmarkedet, forsvinder.

Hvor er logikken i den beslutning, og hvad er det rimelige i at hæve pensionsalderen lige meget for alle? Vi kom tidligere ud på arbejdsmarkedet, derfor mener jeg, det er ret og rimeligt, at vi også kan gå tidligere på pension, hvis vi ønsker det.

Pension Senior

Henny Fiskbæk - HK fagforening

Henny Fiskbæk

HK Privat Sydjylland

Jeg har et broget CV med to erhvervsuddannelser og mange forskellige job i hotelbranchen, spedition og fagforening. Jeg brænder for, at ansatte skal have ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Det er ikke nogen selvfølge, har jeg lært gennem et langt arbejdsliv. Derfor er det pejlemærket for mit politiske virke i HK Privat Sydjylland.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed