25. oktober 2017

Tale til kongressen

Henny Fiskbæk gik på talerstolen på HK Danmarks 2017 og sagde følgende:

Henny Fiskbæk på kongressen med nogle af HK Privat Sydjyllands øvrige delegerede.

Det vil sikkert ikke undre, at jeg vil bruge lidt tid på at tale om HK's politiske arbejde, og de velfærdsforringelser der er sket for vore medlemmer de sidste mange år.

Billigere Lamborghinier og topskattelettelser på bekostning af det, der betyder noget for vore medlemmer i en travl hverdag.

På erhvervsskolerne skal der ske nedskæringer frem til 2021 på langt over en milliard kroner

Tåbeligt og hovedløst, når adskillige analyser fra blandt andre Dansk Industri og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at Danmark kommer til at mangle et sted mellem 44.000 og 70.000 faglærte i 2025.

Der bliver færre hænder i vuggestuerne og børnehaverne. Hvor mange af vore medlemmer har ikke prøvet at aflevere børn i en institution, hvor der kun var en enkelt eller to pædagoger på morgenvagten til at tage imod et grædende barn? At skynde sig på arbejde med den dårlige samvittighed hængende som en tung dyne over hovedet resten af arbejdsdagen?

Læger og sygeplejersker pisker rundt for at nå det hele, inklusiv det der før var HK arbejde.

Hvor mange medlemmer har oplevet deres gamle forældre eller bedsteforældre ligge i sengen til langt op af formiddagen, eller blive lagt i seng allerede umiddelbart efter aftensmaden fordi der ikke er ressourcer nok på plejecentrene i ydervagterne?

Hvor mange af vore medlemmer er mon blevet mødt af et bedende og flovt blik fra en forælder, der ligger med fuld ble, når de er kommet på besøg? Der var ikke lige tid til at skifte.

Hvornår blev vi så fattige på tid, at vi udviklede bleer til voksne i stedet for at hjælpe dem på toilettet?

Er topskattelettelserne de forringelser værd, og hvad er resultatet?

I HK Privat oplevede vi det, da vi til OK 17 spurgte vore medlemmer, hvad der var vigtigt for dem i deres arbejdsliv.

De ønskede omsorgsdage for at få mere tid sammen med deres børn, og frihed de sidste år inden pensionsalderen for at holde til at være på arbejdsmarkedet.

HK Kommunal Sydjyllands formand Lene Roed fortalte mig, at til overenskomsterne på det kommunale område i 2018 ønsker rigtig mange medlemmer omsorgsdage for at hjælpe deres gamle forældre.

De skattelettelser, som regeringen påstår vil betyde, at flere vil arbejde mere, er kun sandheder på et regneark. I virkeligheden, hvor vi andre befinder os, betyder det, at vore medlemmer ønsker mere frihed i overenskomsterne for at modvirke velfærdsforringelserne.

De nedskæringer, der sker på velfærdsområdet, betaler vi for - via vores overenskomster. Vi får hverken Lamborghini eller topskattelettelser, for vi bruger vores overenskomster til at få omsorgsdage i stedet for lønstigninger.

Derfor skal vi bruge al vores indflydelse på at forhindre yderligere topskattelettelser, der sker på bekostning af den velfærd der betyder alt for, at vore medlemmer kan få hverdagen til at hænge sammen.

Jeg er enig med Lizette Riisgaard. Vi skal ikke kun være sammen for fremtiden, vi skal også skabe fremtiden sammen.

Tak for ordet.

Kongres 2017
Henny Fiskbæk - HK fagforening

Henny Fiskbæk

HK Privat Sydjylland

Jeg har et broget CV med to erhvervsuddannelser og mange forskellige job i hotelbranchen, spedition og fagforening. Jeg brænder for, at ansatte skal have ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Det er ikke nogen selvfølge, har jeg lært gennem et langt arbejdsliv. Derfor er det pejlemærket for mit politiske virke i HK Privat Sydjylland.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed