Selskabet har kontaktet Flyvebranchens Personaleunion (FPU) for at mødes, og forhåbentlig ender det med en overenskomst. Så kan Danmark byde Ryanair velkommen som en OK arbejdsgiver med orden i løn- og ansættelsesforhold – og det er da også på tide. Vilkårene har været elendige for medarbejderne, og det er derfor, fagbevægelsen herhjemme har presset på for forbedringer og overenskomster.
For tag ikke fejl: Åbningen er kun kommet, fordi Ryanair har fået modstand. Fagbevægelsen i flere europæiske lande har gjort klar for både selskabet og medarbejderne, at der er et mindsteniveau for, hvad man kan tillade sig som arbejdsgiver at byde de ansatte. De seneste uger har medarbejderne – som tidligere var kuede af en brutal ledelse – fundet mod til at protestere og sige stop, takket være opbakningen fra fagbevægelsen.
Det er på sin plads at minde om chefredaktør Jørn Brochs berygtede leder d. 17/6 i år, hvor han nedgjorde fagbevægelsens sejr, der i første omgang betød nedlæggelse af Ryanairs base i Billund. Han mente, at sejren var tom, kostede passagerer og arbejdspladser, og var uden betydning for selskabet. Jeg har tidligere mindet ham om, at det er gået helt modsat: Der har været nye passagerrekorder siden, og lufthavnen klarer sig bedre end før. Nu kan han så se, at også sidste del af hans vurdering var forkert: Selskabets nederlag og tab af indtægter betød faktisk så meget for Ryanair, at de er kommet til forhandlingsbordet.