Mødet forløb i en positiv ånd i stærk kontrast til det møde, der var i sommeren 2015. Her afviste Ryanairs repræsentant Eddie Wilson blankt at gå i dialog med fagforeninger og sagde, at den eneste danske model, han kendte, var Helena Christensen.

Jeg er overbevist om, at de udfordringer, Ryanair havde i efteråret, hvor piloterne truede med og gennemførte arbejdsnedlæggelser, blev startet, da den danske fagbevægelse i 2015 vandt over Ryanair i Arbejdsretten.

Ryanairs direktør Michael O’Leary er forretningsmand, og han har helt sikkert også fulgt passagerudviklingen i Billund Lufthavn, der har slået den ene passagerrekord efter den anden, siden han opgav basen i juli 2015.

Det skulle ikke undre mig, hvis dagens indledende møde med FPU er starten på et seriøst forhandlingsforløb, der ender med en overenskomst for piloter og kabineansatte hos Ryanair inden for de næste 1-2 år.