Det viser en analyse fra Rockwool Fondens Forskningsenhed, der ligesom mange andre forskningsresultater konkluderer, at investeringer i uddannelse og især løft af de ufaglærte er en god forretning. Med andre ord er det spild af menneskelige ressourcer, at mange går rundt uden uddannelse.

En prognose fra 2017 lavet af Danske Regioner peger på, at der i 2025 bliver en mangel på op mod 70.000 faguddannede, hvis ikke udviklingen vendes. Allerede nu melder flere virksomheder, at de må sige nej til ordrer, fordi de mangler kvalificeret arbejdskraft.

Men det er ikke alle kvalifikationer, der er lige efterspurgte. For i skærende kontrast til denne udmelding, viser analysen, at hver anden dansker med en lang videregående uddannelse i dag arbejder i et job under deres uddannelsesniveau. Det samme tal for faglærte er kun 23 procent.

I dag er det kun 19 procent af en ungdomsårgang, som starter på en erhvervsuddannelse. Et tal som i den grad viser, at det er nu, vi skal have gang i efteruddannelse af de ufaglærte. Glem ikke, at her er der også tale om tusindvis af unge, der går rundt med en studenterhue, de ikke bruger til noget. De fik en ungdomsuddannelse på papiret, men reelt er de ufaglærte.

Invester i de ufaglærte og scor jackpot.