Bestræbelserne om at opnå ligestilling er gået i stå det seneste år viser en rapport fra World Economic Forum (WEF). Her har man har taget temperaturen på ligestilling inden for uddannelse, sundhed, levealder, økonomiske muligheder og politisk magt.

Konklusionen er, at vi ikke skal forvente ligestilling mellem kønnene før om 170 år.

For blot et år siden mente eksperterne bag en tilsvarende WEF-rapport, at man kunne lukke hullet mellem kønnene på 118 år.

For få år siden indtog de 5 nordiske lande de 5 øverste placeringer på den årlige rangliste om global ligestilling. Men sådan er det ikke længere.

De andre nordiske lande ligger stadig i toppen. Men Danmark mangler. Vi er rutsjet ned ad listen.

Fra en plads som nummer fem i 2014 er vi nu kun nummer 14. Vi er overhalet af lande som Rwanda, Filippinerne og Namibia.

Rwanda har en femteplads på listen. Det afrikanske land har blandt andet verdens største andel af kvinder i parlamentet, 61% ifølge den rwandiske avis The New Times. Efter valget i 2015 var 37,1 procent af de valgte folketingskandidater i Danmark kvinder.

Island har som det første land i verden indført ligeløn. Nu er det ulovligt at betale mænd mere end kvinder. I Danmark er der et løngab på 15 procent mellem kvinder og mænd. Altså lønner vi stadig ham, der fejer på legepladsen bedre end hende, der fejer på legestuen. Den kvindelige direktør tjener også fortsat mindre end hendes mandlige lederkollega, og ligestillingen på topplan er det helt galt med. Kun 13% af alle danske direktører og 17% af bestyrelsesmedlemmer og formænd er kvinder.

Samlet set ender Danmark på listens 14.-plads. Forskellen ville have været endnu større, hvis ikke de danske kvinder havde overhalet mændene med hensyn til uddannelseslængde: 14,8 år mod 14,4 år for mændene.

Pudsigt nok står mændene i kø for at underkende rapporten.

- Rapporten er i bedste fald misvisende og i værste fald komplet meningsløs. Det giver på ingen måde mening at bruge den her rapport til at udtale sig om udviklingen med ligestilling i Danmark, siger Erik Gahner Larsen, der er forsker ved University of Kent og analyserer mediernes brug af statistik.
- Med den her metode har et land nemmere ved at virke ligestillet, jo dårligere sundheden og økonomien er i det respektive land, fordi rapporten kigger på relative andele, uddyber han.

Så undrer jeg mig blot over, at det kun er Danmark, der må se sig overhalet af Rwanda, mens de andre nordiske lande bibeholder de øverste pladser i rapporten.