Julen, som vi kender den i dag, er en kristen fest. Men ordet ’jul’ (oldnordisk: ’jól’) anvendtes længe før, kristendommen slog rod i Danmark. ’Jul’ var en betegnelse for fester, der blev afholdt om vinteren, ofte når dagene igen begyndte at blive længere. Og det er tilsyneladende ikke gået stille af.

I et citat fra en jødiske købmand Ibrahim Ibn Ya ’qub at Turtushi fra Cordoba i Sydspanien, der besøgte Hedeby i Slesvig i midten af 900-tallet, lyder det: ”Vikingerne fejrede vintersolhverv med en stor fest, hvor de spiste, drak og ofrede dyr”. Han skriver også:” Aldrig hørte jeg hæsligere sang end slesvigernes. Det er en brummen, som kommer fra deres struber, i lighed med hundegøen, dog endnu mere dyrisk end denne”.

I dag er julen er en højtid fyldt med hygge, masser af mad, gaver og en skøn blanding af mange hundrede forskellige juletraditioner fra hele Europa. Den mest grundlæggende af alle kristne juletraditioner er nok, at der skal herske fred på jorden, den nat Jesus blev født. Og jeg synes også, at vi har forbedret julesangene væsentligt siden den jødiske købmand oplevede vikingerne synge i Hedeby.

Nok om jul, et nyt år venter lige om hjørnet. Og de to helt store begivenheder i HK Privat bliver kongressen i september, og indsamling af ønsker til overenskomstforhandlingerne i 2020.

Der afholdes kongres hvert 4. år, og her beslutter de godt 300 delegerede den fagpolitiske retning for HK Privat i de kommende 4 år. Det er her, du som medlem har mulighed for at få direkte indflydelse på, hvad vi skal fokusere på. Er det arbejdsmiljø, uddannelse, faglige netværk, de tillidsvalgtes arbejdsvilkår, eller … Ja, hvad synes du?

Vil du være med til at sætte retningen, så husk at komme til vores generalforsamling i HK Privat Sydjylland den 6. marts. Det er her, vi vælger de medlemmer som skal med på kongressen. Til sidste kongres i 2015 valgte vi i Sydjylland 27 delegerede på generalforsamlingen. Det kan være anderledes denne gang, idet antallet afhænger af medlemstallet den 31/12.

OK 2020 bliver skudt i gang den 1. maj 2019. Til og med uge 20 vil vi besøge så mange arbejdspladser som muligt for at få jeres ønsker og input til de overenskomster, der skal forhandles i foråret 2020. Ingen tvivl om, at Industriens Funktionæroverenskomst som sædvanligt vil være den, de flestes øjne hviler på og afventer med spænding. Der er opstået en tradition for at arbejdsgiverforeningerne afventer resultatet på industriens område, inden de vil gå i konkrete forhandlinger på de resterende områder.

Jeg har personligt et lønligt håb om, at vi kan få skovlen under den forhadte 50%-regel, vi har i HK Privat. Reglen, som siger, at ansatte under HK/Privats område kun har ret til overenskomst, hvis mindst halvdelen også er medlem af HK.

Den regel betyder, at HKérne ofte ikke kan få de samme rettigheder som deres kollegaer fra de andre forbund, selvom de arbejder på samme virksomhed. Herunder løn under barsel, pension, feriefridage, adgang til uddannelsesfondene og meget mere. Jeg håber, at alle forbund under Fagbevægelsens Hovedorganisation vil støtte op om denne kamp. Det er på tide, at den 70 år gamle og dybt uretfærdige regel bliver pensioneret.

Gad vide om det lykkes, hvis vi bruger vikingernes sang som optakt til forhandlingerne. Vi har godt et år til at øve os i.

Rigtig glædelig jul og et lykkebringende 2019 til dig og dine.