Julen er en højtid fyldt med hygge, masser af mad, gaver og en skøn blanding af mange hundrede forskellige juletraditioner fra hele Europa.

Men ikke alle ”gaver” fra Europa er lige velkomne. I sine politiske retningslinjer for EU-Kommissionen, som Ursula von der Leyen skrev i juli, står der, at der vil blive præsenteret et lovforslag, der skal sikre, at "enhver lønmodtager i unionen har en rimelig mindsteløn".

Det fik mine alarmklokker til at ringe. Det vil i den grad underminere den danske model og princippet om, at der ikke lovgives om forholdene på arbejdsmarkedet.

Og der skal mere til at berolige mig, end at Nicolas Schmit, der er kommissær for beskæftigelse og sociale rettigheder, har forsikret de danske parlamentarikere om, at det ikke bliver et forslag, der vil komme i konflikt med den danske model.

Det er nemlig når vi taler om danske model, at de gode gaver kommer ind i billedet. Overenskomstforhandlingerne på store dele af det private arbejdsmarked starter lige om lidt. I januar 2020 sætter vi os til forhandlingsbordet, og der er i min optik mulighed for solide forbedringer af overenskomsterne. Dansk økonomi og det danske arbejdsmarked har været i solid fremgang de seneste år, og fremgangen forventes at fortsætte. Det viser efterårets økonomiske prognose fra FH, som giver sit bud på udviklingen frem mod 2021.

”Der er udsigt til en vækst i økonomien på 2 pct. i år og 1,6 procent de næste par år. Samtidig ventes beskæftigelsen at stige med knap 70.000 personer fra 2018 frem mod 2020”.

I de første uger af maj besøgte medarbejderne i HK Privat Sydjylland over 130 virksomheder og spurgte vores medlemmer om, hvordan de ser på deres arbejdsliv. Meldingerne var ret klare. Vores medlemmer mener, at der har været løntilbageholdenhed længe nok, og at nu skal det ikke kun være direktionsgangene, der holder lønfest. Og jeg er helt enig - nu er det på tide at vi får del i den økonomiske fremgang, der har præget de sidste 6 år i dansk økonomi.

Et andet af medlemmernes helt store ønsker er forhøjelse af fritvalgskontoen og en udvidelse af mulighederne, så der bliver større frihed til at indrette sit arbejdsliv, så det passer bedre med de behov, man har som ansat. Og det gælder uanset, om man er ung og nyuddannet, nybagte forældre, er i fuld gang med sin karrierer eller er ved at planlægge sine sidste år på arbejdsmarkedet.

Dette er kun 2 ud af flere hundrede ønsker til de kommende forhandlinger.  Og når Ursula von der Leyen og andre politikere fantaserer om en lovfastsat mindsteløn, overser de, at løn og arbejdsvilkår er meget andet end hvor mange kroner arbejdsgiveren skal udbetale til sine medarbejdere en gang om måneden.

Overenskomsterne regulerer løn, ferie, arbejdstid, barsel, pension og meget andet, for det har lønmodtagerne ønsket. Fuldstændig lige som ønskesedlen til jul – og den skal europæiske eller danske politikere heller ikke blande sig i.

Rigtig glædelig jul og et godt nytår.