Intet har været normalt i Billund Lufthavn, siden COVID-19 landede i Danmark. Afgangs- og ankomsthallerne har på det nærmeste været gabende tomme, bagagebåndet ruller med et par enkelte kufferter, og der er kun få kunder i butikkerne.

I maj måned blev mere end en tredjedel af de ansatte fyret. En katastrofe for området og de mange personer og familier, der blev ramt.

Det har ikke alene været vilkårene for Billund Lufthavn men for luftfartsbranchen i det hele taget. Luftfarten var en af de første brancher, der blev lukket ned, hårdt og brutalt, og branchen bliver sandsynligvis også en af de sidste, der kommer til at lukke op igen. I HK Privat kæmpede vi sammen med de andre faglige organisationer for, at hjælpepakkerne for luftfart skulle forlænges til udgangen af 2020 – og for at der skulle træffes en hurtig beslutning.

Og der blev truffet en hurtig beslutning. Allerede før sommerferien blev regeringen enige med Venstre, Radikale og Konservative om at afsætte op til 260 millioner kroner til at støtte dansk luftfart. Hjælpepakken blev dog ikke godkendt af EU-Kommissionen i sin oprindelige form. EU-Kommissionen mente, at den var på kant med statsstøttereglerne.

Partierne bag aftalen fik strikket en ny model sammen, så man fra 1. august fik 160 millioner kroner ud til at arbejde for luftfartsbranchen. Og partierne er desuden enige om, at inden den 9. oktober skal der findes løsningsmodeller for en udmøntning af yderligere 65 millioner kroner.

Og det er hårdt tiltrængt, for med den genopblussen af COVID-19, der er undervejs, betyder det, at den forsigtige optimisme, der var ved at indfinde sig, er forsvundet som dug for solen. Flere og flere lande bliver orange i rejsevejledningerne, hvilket resulterer i færre feriedestinationer for danskerne. Og nu er smittetallene i Danmark også ved at være så høje, at landene omkring os lukker ned for indrejsende danskere.

Desværre ser jeg en branche, hvor der er lange udsigter til normalisering. I Billund Lufthavn har man fået strikket en lang række efteruddannelsesprogrammer sammen, og stor ros til både tillidsrepræsentanterne og ledelsen for at bruge overenskomstens muligheder for uddannelse. Men der er grænser for, hvor mange uger, der er mulighed for at tage uddannelse i. De fleste analyser peger på, skriver CNN, at luftfartsindustrien ikke vil være tilbage på niveauet fra 2019 før 2024.

Derfor håber jeg, at der bliver en regionsopdeling af rejsevejledningerne, så man ikke risikerer, at et helt land lukker ned, hvis der kun er høje smittetal i bestemte regioner. Det kunne hjælpe en branche, der er tæt på kollaps.