Den grønne omstilling vil skabe 290.000 årsværk frem mod 2030. Det vurderer interesseorganisationen Dansk Energi på baggrund af en ny rapport om konsekvenserne for arbejdsmarkedet af den grønne omstilling.

Det har ellers i lang tid forlydt, at den grønne omstilling vil betyde tab af arbejdspladser. Oliebyen Esbjergs borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) har af den grund længe kæmpet for, at den ottende udbudsrunde for indvinding af olie og gas i Nordsøen skal fastholdes. Men selv han er nu blødt op på standpunktet.

Jeg vil ikke udelukke, at den grønne omstilling vil betyde lukning af de arbejdspladser, der ikke formår at følge med udviklingen og omstille sig til den nye teknologi. Men jeg er faktisk ret fortrøstningsfuld, når jeg i bakspejlet kan se, hvor omstillingsparate de danske virksomheder og ikke mindst medarbejderne har været som følge af COVID-19’s indtog i Danmark.

Jeg vil give adm. direktør i Dansk Energi, Lars Aagaard, ret, når han pointerer, at den grønne omstilling kræver hænder. Derfor er det nødvendigt ente at uddanne og efteruddanne den nødvendige arbejdskraft herhjemme eller at hente den fra udlandet.

Det er helt afgørende, at vi allerede nu uddanner dem, der skal være med til at løse vores klimaudfordringer i fremtiden. Dygtige medarbejdere kommer ikke ud af det blå. De skal uddannes og opkvalificeres. Vi har 70.000 unge, som hverken er i arbejde eller uddannelse, og Corona-krisen har skabt flere ledige. De har brug for, at vi ikke bare tager de lette løsninger og importerer udenlandsk arbejdskraft. De har brug for, at vi investerer i dem og deres fremtid.