12. januar 2015

Ufrivillig deltidsbeskæftigelse er et stigende problem

Deltidsansættelser kan være en glimrende ting for både arbejdstagere og arbejdsgivere – hvis den er frivillig, fordi et deltidsjob passer til den enkeltes hverdag, familieliv og livsstil. Deltid er bare ikke en glimrende idé, hvis der er tale om ufrivillig deltid til en medarbejder, der gerne vil have flere timer og måske endda drømmer om et fuldtidsjob.

Vi oplever lige nu en stigning i ufrivillig deltidsbeskæftigelse på det danske arbejdsmarked og i særdeleshed i detailhandlen. Det er en problematisk tendens, der ofte har både økonomiske og sociale konsekvenser for den enkelte deltidsmedarbejder. For nogle vil det være nødvendigt med flere deltidsjobs for at få økonomien til at hænge sammen. Det betyder arbejdsdage og arbejdstider, der passer dårligt med et familieliv, fordi hverdagen (og ofte weekenderne) bliver et rodet og stressende kludetæppe af forskellige deltidsjobs.

I Tyskland er gruppen af især kvindelige deltidsarbejdere med denne type ”kludetæppeliv” vokset igennem flere år. De er en voldsomt presset, sårbar og udsat gruppe, hvor både job- og livskvaliteten halter. Hos vores nordiske venner i Norge har tendensen været den samme, men her har man i et samarbejde mellem regering, fagforbund og arbejdsgiverforeninger gjort en aktiv indsats for at sætte fokus på problemet – og for at ændre det.

I Norge har midlet været etableringen af puljer og projekter, der har arbejdet med problemstillingen og har defineret en række løsninger, der kan gøre ufrivillig deltid til heltid. I disse finanslovstider ville det klæde en regering som den siddende, hvis den spottede deltidsproblemet og på samme måde som de norske kolleger gjorde det til en del af dagsordenen.

HK spiller gerne ind med konkrete forslag til, hvordan vi løfter jobkvaliteten hos danske lønmodtagere, der sidder ufrivilligt fast i et deltidsjob. Det kunne være puljer og projekter som de norske, der sætter fokus på dialogen om, hvordan arbejdstimer og ressourcer fordeles på den enkelte arbejdsplads. Hvordan bemandingsplaner laves, så de bedst tilgodeser gode, faste medarbejdere. Ved sidste overenskomstforhandling mellem DE og HK Handel blev parterne enige om en hensigtserklæring, der sigter på at løfte deltidsarbejdet, hvis medarbejderen ønsker det – og dermed får mere ro på hverdagen, når der ikke skal flere eller mange jobs til for at få (arbejds)livet til at hænge sammen.

Det stigende problem med deltidsbeskæftigelse løses ikke med halve løsninger, men med helhjertet dialog – og et politisk miljø, der vil bringe kvalitet tilbage på arbejdsmarkedet ved at sætte fokus på deltidsproblematikken. Sammen skal vi veksle det stigende antal deltidsjobs til fuldtidsjobs.
Arbejdsmarked Arbejdstid
Pia Thurøe - HK fagforening

Pia Thurøe

Sektorformand

HK Handel Midt

HK Handel Midt har medlemmer, der arbejder i butik, inden for engros, på kontor, som merchere, som sælgere, med elektronisk handel og meget andet.

Det er deres vilkår på arbejdspladsen jeg interesserer mig for, og arbejder med. Det er også det, min blog primært vil handle om.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed