09. marts 2015

Når åbningstider ikke matcher hinanden

Tid

I de senere år er butikkernes åbningstider blevet længere og mere skæve. For mange ansatte, der også har et familieliv, der skal fungere, kan det på mange måder være svært at få kabalen til at gå op.

Især når åbningstiderne i daginstitutionerne ikke er fulgt med. De er tværtimod rullet bagud og blevet mere smalle. Samtidig er antallet af lukkedage i institutionerne steget. Resultatet er, at udviklingen i butikkernes og i daginstitutionernes åbningstider ganske enkelt ikke matcher hinanden godt nok.

Allerede i en undersøgelse, som HK Handel Midt gennemførte i 2013, gav handels-medlemmerne udtryk for, at det var svært at få enderne til at hænge sammen – og at der ofte skulle både bedsteforældre, barnepiger og meget effektiv logistik til i en travl hverdag med sene arbejdstider og korte åbningstider i daginstitutionerne. En helt aktuel undersøgelse, som Epinion har lavet blandt HK’s medlemmer, understreger, at problemet stadig er det samme. Undersøgelsen tegner et klart billede af, at umoderne og ufleksible åbningstider i institutionerne efterhånden er så problematiske, at de giver store udfordringer og skaber stor frustration. Næsten halvdelen af de småbørnsforældre, der deltager i Epinions undersøgelse, er således uenige i, at institutionernes åbningstider passer godt med deres arbejdstider.

Den aktuelle undersøgelse afspejler samtidig, at kommunerne ikke har formået at løse problemet ved at udvikle nye og mere tidssvarende institutions-koncepter, der matcher udviklingen i detailhandlens åbningstider efter endnu en liberalisering af lukkeloven i 2013. Har vi ellers ikke alle en interesse i at forebygge de brancheskift, som hele 69,3% af medlemmerne allerede i 2013 overvejede på grund af børnepasningsproblemet? En bølge af brancheskift vil betyde et tab af faglært kompetence i branchen, som både arbejdsgivere og kunder vil kunne mærke.

Selvfølgelig skal ikke alle daginstitutioner gøres til døgninstitutioner, men vi er nødt til at tilpasse en del af institutionstilbuddet til en ny virkelighed for en meget stor gruppe af danskere. Det gælder ikke bare for de mange butiksansatte rundt om i landet, men også for en række andre faggrupper, der på samme måde skal forholde sig til skiftende, skæve eller udvidede åbningstider.

I en tid, hvor vi skal værne om vores fag, håndværk og erhvervsuddannelser, er dette mismatch i åbningstider ikke med til at styrke butiksfaget. Det gør det tværtimod svært for de mere modne familiemennesker i butiksflokken at få enderne til at hænge sammen i en travl hverdag. Og tænk, hvis begge parter er i detailbranchen!

HK Handel Midt vil gerne, for eksempel sammen med detailhandelens arbejdsgivere, sætte fokus på problemstillingen og tage dialogen med de ansvarlige politikere, så vi kan få åbningstider, der matcher hinanden langt bedre.

Arbejdstid

Pia Thurøe - HK fagforening

Pia Thurøe

Sektorformand

HK Handel Midt

HK Handel Midt har medlemmer, der arbejder i butik, inden for engros, på kontor, som merchere, som sælgere, med elektronisk handel og meget andet.

Det er deres vilkår på arbejdspladsen jeg interesserer mig for, og arbejder med. Det er også det, min blog primært vil handle om.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK