02. november 2015

(Kommunal) ligestilling er ingen selvfølge

– heller ikke på Fyn og i Fredericia-området. I 2015 har 100-året for kvinders stemmeret været markeret og fejret på mange måder. Med rette.

For vi bør fejre og anerkende resultaterne af modige kvinders kamp i tider, hvor ligestilling langt fra var en selvfølge. Spørgsmålet er dog: Hvor langt er vi egentlig kommet, her 100 år efter? Er vi kommet langt nok? Og er ligestilling stadig ikke blevet en selvfølge?
Det er den ikke, hvis vi kigger på statistikker over ligeløn, ansættelser, lederstillinger osv.
Ligestilling er heller ikke en selvfølge, hvis vi kigger på indsatsen for mere ligestilling i de danske kommuner.

Det kan vi aflæse klart og tydeligt af de indberetninger vedr. ligestilling, som alle kommuner hvert andet år skal indberette til Ministeriet for Ligestilling og Kirke.
Set med fynske briller er indsatsen på ligestillingsområdet i vores kommuner meget skuffende, bl.a. i forhold til personaleområdet og de kommunale kerneydelser. Indberetningerne tegner et klart billede af, at der i de fynske kommuner og i Fredericia er brug for større bevidsthed, mere synlighed og flere formelle fora omkring det kommunale arbejde med ligestilling.

Resultater i Ligestillingsindexet

Ny dagsorden – med fynske kommuner og Fredericia forrest…?
Det er en fornøjelse at se, hvordan bl.a. fynske kommuner har stillet sig op med en skarp afvisning af en arbejdsgiver, der ikke tilbyder sine medarbejdere ordentlige arbejdsforhold. ”Medarbejderne i vores kommune skal ikke flyve med Ryanair…”, har det heddet flere steder fra det fynske.
Jeg kunne dog, som ligestillingsordførende i HK Midt, godt ønske mig, at flere fynske kommuner fik en tilsvarende skarp profil på ligestillingsområdet. Det kunne være flot at se lignende klare meldinger, når det handler om at gå forrest i en indsats, der bringer os tættere på den drøm om ligestilling, som kvinder slog alvorligt hul på i 1915: ”Vi arbejder i vores kommune selvfølgelig målrettet med ligestilling. Når vi ansætter nye medarbejdere. Når vi laver aktiviteter for og med borgerne. Når ledere og medarbejdere mødes…”

Nyborg Kommune er uofficiel danmarksmester i ligestilling
Vi behøver ikke over bælterne efter inspiration til vores ligestillingsarbejde på Fyn. Nyborg Kommune har nemlig performet sig til en titel som uofficiel danmarksmester i ligestilling – med ekstremt flotte resultater i indberetningen vedr. ligestilling.
Placeringen som nummer ét blandt de 98 danske kommuner er resultatet af et målrettet ligestillingsarbejde, der bl.a. omfatter arbejdet med: mænd i omsorgsjob, kvinder i ledelse, guider om ligestilling, ligestilling og mangfoldighed i interne kurser for medarbejdere og etnisk ligestilling.
Jeg håber, at Nyborg Kommune vil dele sine positive erfaringer og resultater med resten af Fyn, så vi kan få højnet den samlede fynske indsats på ligestillingsområdet.

Opfordring: Lad os gå sammen som rollemodeller for ligestilling
De danske kommuner er på mange måder rollemodeller for resten af samfundet. For borgere, virksomheder, arbejdspladser m.fl. I kunne derfor som fynske kommuner spille en central rolle ved at gå sammen om at dyrke og styrke ligestilling
Jeg vil med denne henvendelse gerne invitere til fællesskab om en fynsk dagsorden, hvor ligestilling prioriteres højere. Der er mange måder, vi kan dyrke og styrke ligestillingen på. Det kan vi for eksempel ved at lære af hinanden, dele erfaringer og god praksis. Ved at lave fælles aktiviteter. Og ikke mindst ved at etablere nogle fora, hvor vi kan italesætte problemer og muligheder, når det gælder ligestilling.
Det kan være fora lokalt i den enkelte kommune – og på tværs af hele regionen, hvor vi kan netværke os til nogle fremskridt i den fynske ligestilling.

Invitation – til borgmestre og medarbejdere med fokus på ligestilling
Hvis I som borgmestre ønsker at styrke ligestillings-profilen i de fynske kommuner, så er jeg på vegne af HK Midt klar med både kaffe, netværk og gensidig inspiration. Denne invitation omfatter naturligvis også den eller de tillidsfolk, medarbejdere, ledere m.fl., der aktivt arbejder med ligestilling i den enkelte kommune.
I og de er velkomne til at henvende sig direkte til mig. Jeg vil herefter samle op på henvendelser og invitere til møde i et fælles, fynsk netværk med ligestilling i de fynske kommuner på dagsordenen.

Jeg glæder mig til at gå forrest i kampen for mere fynsk ligestilling - sammen med jer og jeres kommuner.
Ligestilling

Pia Thurøe - HK fagforening

Pia Thurøe

Sektorformand

HK Handel Midt

HK Handel Midt har medlemmer, der arbejder i butik, inden for engros, på kontor, som merchere, som sælgere, med elektronisk handel og meget andet.

Det er deres vilkår på arbejdspladsen jeg interesserer mig for, og arbejder med. Det er også det, min blog primært vil handle om.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK