15. december 2015

Glædelig jul, hvad ønsker du dig?

Jul i gaden

Allerførst: Glædelig jul og godt nytår til dig og din familie!Jeg vil gerne på vegne af HK Handel Midt ønske jer et godt 2016.

Et travlt 2015
Her ved årsskiftet kan vi se tilbage på et travlt år i 2015, hvor der har været fuld fart på for os alle og mange punkter på vores fælles dagsorden.
Vi har haft fokus på arbejdsmiljø i løbet af hele året, da vi ved, det betyder meget for et godt arbejdsliv – det fysiske arbejdsmiljø men i allerhøjeste grad også det psykiske. For der er stadig brug for at kigge på både det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø på mange arbejdspladser. Her er det ofte svært for medarbejderne at få tingene til at hænge sammen, fordi der er for få timer og hænder til for mange opgaver.
Det giver stress og unødvendige sygedage.

God kollegakarma – og inspiration til tillidsvalgte
KollegaKarmaNetop fordi tendensen er, at vi alle skal rende en lille smule hurtigere hele tiden, så er det ekstra vigtigt, at vi passer på hinanden. Derfor har vi i 2015 i HK haft en stor kampagne kørende med temaet ”GOD KOLLEGA KARMA”. Her kunne du og alle andre indstille en kollega til titlen ”DANMARKS BEDSTE KOLLEGA”.
Kampagnen blev en stor succes og viser blandt andet, at mange gerne ville give en god kollega en anerkendelse for en måde at være på i det daglige.
Indstillingerne var mange, og kampagnen var en stor succes.

På de kvartalsmøder vi har holdt for vores tillidsvalgte har vi desuden haft fokus på det psykiske arbejdsmiljø og her i november har vi haft en dygtig oplægsholder til at fortælle om psykisk førstehjælp og det beredskab, som alle virksomheders AMO bør have.

Vi skal stoppe forkert brug af god ordning
Et andet område, som vi arbejder meget med, er den forkerte brug af praktikordningen, som vi oplever hos nogle arbejdsgivere.
Et praktikforløb er tænkt som en mulighed for at bringe en ledig tættere på arbejdsmarkedet igen – og for måske at snuse lidt til en ny branche eller jobtype.
For både praktikant og arbejdsgiver er det samtidig en god chance for at lære hinanden at kende og se, om samarbejdet måske skal udvides til en fast ansættelse.

Men... Vi ser og hører for tit om virksomheder, der bevidst udnytter ordningen, fordi der følger lønkroner med den ledige i praktik. Derfor snor man sig, så den ene praktikant afløser den anden, selvom det ikke er ideen med ordningen.
På den måde får arbejdsgiverne gratis/meget billig arbejdskraft til at løse nogle opgaver. HK Handel går forrest i kampen for at ændre reglerne, så dette misbrug af en ellers god ordning stopper.

Sæt kryds i kalenderen
VanillekranseMed programmet for 2016 er der lagt op til endnu et aktivt år i Handel Midt.
I løbet af året vil vi blandt andet afholde to konferencer for vores tillidsvalgte, der selv er gode til at komme med input til indhold, som de kan bruge ude hos jer i det daglige.

Den 9. marts 2016 holder HK Handel årsmøde, hvor alle er velkomne. Her vil indholdet både blive fagligt interessant og underholdende. Så sæt allerede nu kryds i kalenderen. Du får yderligere information om arrangementet først i det nye år.

Du kan gøre en stor forskel...
P.S.: Hvis du ikke allerede er tillids- eller arbejdsmiljørepræsentant på din arbejdsplads, så vil jeg varmt anbefale dig at blive det. Du får en rolle, hvor du kan gøre en stor forskel for dig selv, dine kolleger og din arbejdsplads. HK sørger for, at du bliver klædt godt på til opgaverne med spændende uddannelse og kurser.
Ved at have et stærkt netværk ude på de enkelte arbejdspladser, står du, I og vi meget stærkere.

Du er velkommen til at kontakte mig på mobil 6122 3692 eller medlemmer af bestyrelsen for HK Handel Midt, hvis du gerne vil vide mere om rollen som tillids- eller arbejdsmiljørepræsentant.

Hvad ønsker du dig?
Husk: gode idéer og forslag til arrangementer/indsatser er altid velkomne i min mailboks: pia.thuroe@hk.dk

Jeg vil gerne slutte denne hilsen, som jeg startede:
Glædelig jul til jer alle!
Pia Thurøe - HK fagforening

Pia Thurøe

Sektorformand

HK Handel Midt

HK Handel Midt har medlemmer, der arbejder i butik, inden for engros, på kontor, som merchere, som sælgere, med elektronisk handel og meget andet.

Det er deres vilkår på arbejdspladsen jeg interesserer mig for, og arbejder med. Det er også det, min blog primært vil handle om.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed