06. juni 2016

Pas (bedre) på praktikordningerne!

Ung elev

Praktikordningerne på arbejdsmarkedet er som udgangspunkt godt tænkt og en god idé. Praktik bringer arbejdsgivere og potentielle medarbejdere sammen i et forløb, hvor de afklarer, om der er det rette match og en mulighed for et mere langsigtet samarbejde. Så langt, så godt…

Problemet er, når praktikordninger og ansættelser med løntilskud bliver til en rekruttering af gratis arbejdskraft. Når praktiktimerne lige frem tænkes ind i vagtplanerne. Og når den ene praktikant afløser den anden – uden nogen reel mulighed for at blive hængende på arbejdspladsen i et mere fast job.

I detailbranchen oplever vi eksempler, hvor praktikanter indgår i dagligdagen på lige fod med faste medarbejdere. For eksempel i butikstyper, hvor arbejdsopgaverne kræver mindre instruktion end i butikker, hvor der er flere og mere komplekse arbejdsopgaver.
Det er urimeligt og uværdigt, når ledige på den måde skal opleve, at de blot er gratis arbejdskraft. De går ind i praktikforløb med et håb om, at det giver dem chancen for varig ansættelse, og så møder de i stedet deres praktikafløser, når de er på vej ud af svingdøren.
Vi vil gerne i fællesskab opfordre til, at vi passer bedre på praktikordningerne og genopfinder dem, så de igen gør en forskel – ikke bare for arbejdsgiverne, men også for ledige/arbejdstagere, der får en reel mulighed for ansættelse.

Det kræver bevågenhed fra politisk hold og fra arbejdsmarkedets parter, så vi får et stærkere og mere gennemtænkt regelsæt på området. For arbejdsgivernes praksis er i mange tilfælde ikke ulovlig. De gør blot lidt for effektiv brug af mulighederne. Nye regler skal gøre op med denne praksis og sikre reelle jobchancer for de ledige, der kommer i praktik.

Nye regler og ny praksis vil ikke bare give bedre praktikforløb med mere reelle muligheder. De vil også gøre, at mange af praktiktimerne konverteres til regulære jobs. For opgaverne og timerne er derude. De skal blot ikke dækkes med gratis praktik- og løntilskudstimer, hvor det ikke er til fordel for begge parter – og for samfundet som helhed.

Af
Eggert Christiansen
Købmand, SPAR Ullerslev
og
Pia Thurøe
Sektorformand, HK Handel Midt

Praktisk elev Elevpladser
Pia Thurøe - HK fagforening

Pia Thurøe

Sektorformand

HK Handel Midt

HK Handel Midt har medlemmer, der arbejder i butik, inden for engros, på kontor, som merchere, som sælgere, med elektronisk handel og meget andet.

Det er deres vilkår på arbejdspladsen jeg interesserer mig for, og arbejder med. Det er også det, min blog primært vil handle om.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed