15. november 2016

Kvinder, hold fri fra 11. november!

Kvindernes sidste arbejdsdag

Kvinder får i gennemsnit 15,7% mindre i løn end mænd, men hvis kvinder skal arbejde 15,7% mindre, så betyder det faktisk, at de har sidste arbejdsdag fredag den 11. november!

Bag kampagnen "Kvindernes sidste arbejdsdag", der præsenterer sin pointe med et glimt i øjet, gemmer sig et tema, vi er nødt til at arbejde meget mere med.
For det er både ulogisk og uværdigt, at vi stadig ikke er nået længere, når det gælder ligeløn mellem kvinder og mænd. Derfor byder jeg den landsdækkende kampagne velkommen. Den er både vigtig og relevant.

Vi skal sætte turbo på ligelønnen
Vi skriver 2016, har for længst haft den første danske kvindelige statsminister, og alligevel halter kvinder så markant efter lønmæssigt. Det synes jeg egentlig ikke klæder Danmark særlig godt. Selvfølgelig skal den gennemsnitlige løn for kvinder op på niveau med mændenes.
Hvis det fortsætter i det aktuelle tempo med at udligne det løngab, der er mellem kvinder og mænd, så går der over 100 år, før kvinder når på omgangshøjde. Derfor skal politikere, arbejdsgivere og lønmodtagere gå sammen om at sætte turbo på udviklingen. Vi bør have en fælles dagsorden og en fælles ambition om at få udlignet den urimelige lønforskel.

Sådan kan vi gøre – fra kulturændring til gennemsigtig lønstatistik

Der er en række konkrete ting, vi skal sætte gang i, hvis vi skal mindske løngabet i de kommende år. Det er bl.a.:

1) genindførelse af den kønsopdelte lønstatistik for alle større virksomheder, som regeringen desværre afskaffede sidste år. Statistikken er et godt redskab i forhold til at vurdere lønudviklingen, og den giver også en indsigt, som kvinder kan spejle sig i, når de skal forhandle løn

2) vi skal snakke om løn på den enkelte arbejdsplads og hjælpe hinanden. Ved at tale mere åbent om løn, kan vi hjælpe med at løfte hinanden

3) der skal en kulturændring til, så det i højere grad accepteres, at også mænd tager barselsorlov; der bliver stadig set lidt for skævt til mænd med barselsønsker. Lad os følge DJØF-medlemmernes eksempel. De ønsker tvungen barsel til mænd, så de ”bliver nødt til” at tage barselsorlov.

4) Ofte anses de såkaldte typiske kvindejobs (f.eks. SOSU, rengøring og kontor) som mindre værd end traditionelle mandejob. Du får, groft sagt, mere i løn for at skifte olie end for at skifte ble! Den lavere løn i de typiske kvindejobs er også med til at fastholde det kønsopdelte arbejdsmarked, da få mænd vil arbejde til en lavere løn. Det er igen med til at begrænse fleksibiliteten på arbejdsmarkedet (f.eks. er der for få mænd i omsorgsfagene)

5) vi kvinder skal tro mere på os selv og løfte hinanden – også når det handler om løn. Det er mænd eksperter i, hvilket både viser sig i fordelingen af ledende jobs og i lønstatistikken

6) måske skal vi have ligeløn skrevet ind i overenskomsterne, så det ikke kun er lovgivning, der bestemmer, at ligeløn skal afspejles i arbejde for samme værdi?

7) flere kvindelige forhandlere vil sætte vores dagsorden om ligeløn mellem kønnene i mange forskellige sammenhænge og forhandlinger. Det kræver, at vi griber chancen, når den er der. Står stærkere sammen om budskabet. Og bakker op om vores kvindelige forhandlere.

Der er nok at tage fat på og trods alt mange muligheder at arbejde med, når vi skal mindske og fjerne løngabet mellem kvinder og mænd. Vi skal have forskellen på 15,7% reduceret til et stort rundt 0!

11. november 2016, kvindernes sidste arbejdsdag, er en god dag at starte på.

Løn

Pia Thurøe - HK fagforening

Pia Thurøe

Sektorformand

HK Handel Midt

HK Handel Midt har medlemmer, der arbejder i butik, inden for engros, på kontor, som merchere, som sælgere, med elektronisk handel og meget andet.

Det er deres vilkår på arbejdspladsen jeg interesserer mig for, og arbejder med. Det er også det, min blog primært vil handle om.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK