Foto: Per Daugaard/SkillsDenmark.

Alle vinderne i Skills 2018. Foto: Per Daugaard/SkillsDenmark.

Eleverne sender alle et positivt signal og sætter den rigtige dagsorden for erhvervsuddannelserne i en tid, hvor politikerne med den ene hånd lover støtte til uddannelserne og med den anden hånd tager 2% i omprioriteringsbidrag, der på ALLE skoler gør meget ondt – især sammenholdt med, at vi har små årgange i disse år. Det er en farlig cocktail for Danmark, der i de kommende år får så hårdt brug for mere faglært arbejdskraft. Jeg kan kun undre mig over, at vi ikke hører kraftigere opfordringer fra erhvervslivet til politikerne om at styrke erhvervsskolerne i stedet for at svække dem med store besparelser. Besparelserne er en uddannelsesmæssig boomerang, som vi på et senere tidspunkt får lige i nakken igen.

Det burde være pligtstof for enhver (erhvervs)politiker at besøge DM i Skills. For her vil de møde unge, der har fundet den rette hylde, et kald og en karrierevej. Den faglige stolthed stråler ud af deltagerne, og det er tydeligt, at DM i Skills både dyrker og styrker fagligheden hos de unge.

Jeg er desuden sikker på, at aktiviteterne på DM i Skills gav masser af inspiration til de folkeskoleelever, som kiggede forbi. Endnu flere folkeskoler burde benytte sig af muligheden for at sende deres elever afsted for at møde andre unge, der går en faglig vej. For folkeskoleeleverne er det en super oplevelse, der forhåbentlig motiverer dem til at vælge det erhvervsfaglige spor. Det er vigtigt for de unge selv – og for samfundet som helhed.