Det kunne jeg høre ud af oplæggene fra forskellige arbejdsgivere i detailbranchen. Jeg er glad for, at blikket igen bliver rettet lidt mere mod os og vores kompetencer – efter nogle magre år, hvor effektivitet og lavpris har sat en negativ dagsorden.

Det er altid interessant at høre noget om de værdier, som vores arbejdsgivere arbejder med. Hvad er deres koncept og serviceprofil, og hvordan er vi som medarbejdere tænkt ind i det?

Det fik vi mulighed for at få nogle svar på under Refresh Retail, hvor jeg bl.a. hørte oplæg fra Rice, Babysam JYSK og Søstrene Grene. Rice fortalte om deres ”business with a heart” og ”everyday magic” og om, at personalet er alfa og omega i arbejdet med at give kunden den rigtige oplevelse.

Fra Babysam lød det, at ”…hvis man vil lykkes, så skal man kunne få alle 350 medarbejdere til at gå i samme takt”.

Konkret action hos Babysam

I alle oplæg fra detailkæderne var der gode ting med fokus på os – medarbejderne. På vores rolle i forhold til at give kunderne gode oplevelser. Hos Babysam fulgte der endda konkret action med, så medarbejderne møder kunden med opdaterede kompetencer. For eksempel har kæden lavet en digital platform til træning af medarbejderne. På den måde vil Babysam gerne sikre, at medarbejderne er opdaterede produkteksperter. Samtidig er træningen så fleksibel, at de kan træne døgnet rundt via mobilen. Lige præcis når det passer dem.

Babysam fortalte samtidig om, hvordan kæden ”iscenesætter personalet” – ved at sætte scenen, stille krav, fejre succeserne, skabe en god kultur og fremhæve butikkernes servicehelte.

Hvordan fungerer det på din arbejdsplads?

Føler du, at du på dit arbejde spiller en vigtig rolle? Lærer du løbende nyt og bliver opdateret med nye kompetencer, så dit møde med kunden bliver optimalt? Hvor god er din arbejdsgiver til at fortælle dig om de værdier, der er vigtige i virksomheden? Oplever du lige nu noget nyt på din arbejdsplads og i måden, I skal arbejde på fremover?

Det er altid interessant at høre om, hvordan tingene fungerer på vores medlemmers arbejdspladser. Send mig derfor gerne nogle linier om, hvordan du oplever arbejds- og hverdagen på din arbejdsplads. Det er en af mine måder at holde mig opdateret på.

>> Send mig (Pia Thurøe) en mail med dit input