Digital detox

Foto fra debatten om stress og den digitale hverdag, bl.a. med Imran Rashid (nr. 2 fra venstre)

For jeg går målrettet efter arrangementer, der giver mig inspiration til arbejdet for vores medlemmer i HK Handel Midt. Hvad er det, der bringer mig videre og giver mig inspiration til at sætte deres dagsorden?

Øverst på den dagsorden står uden tvivl trivsel på arbejdspladserne. For jeg kan høre på både medlemmer og tillidsvalgte, at mange er hårdt ramt. Det gælder også vores mange ildsjæle, der ikke har en stopklods og en håndbremse, de trækker. Derfor kan de også gå ned med stress, fordi de har sagt ja én gang for meget – og fordi de ikke har mærket rigtigt efter i kroppen.

Sådan er situationen for en del tillidsvalgte, der står klar til at hjælpe deres kolleger, selvom de selv er pressede ude i butikken, på lageret og på alle de andre arbejdspladser på handelsområdet.

Tager teknologien magten fra os

Foto fra debatten "Tager teknologien magten fra os?"

Sluk!

Et af de oplæg, der gjorde meget indtryk på mig i forhold til vores HK Handel-dagsorden, var læge og forfatter Imran Rashid. Han har skrevet bogen ”Sluk”, og det var lige præcis, hvad han opfordrede til:
Vi skal bryde vanerne og ikke bare køre på autopilot – især når det gælder vores brug af mobil, mail, Facebook og en række andre muligheder for at være på hele tiden, døgnet rundt. Det betyder nemlig også, at vi i princippet kan være på job døgnet rundt.

Som han (Imran Rashid) siger, så er problemet ikke, at vi bruger vores mobiler og de muligheder, de giver os. Problemet er, at vi ikke kan lade være med at bruge dem.

Imran kom med nogle både interessante og skræmmende fakta om, hvad det gør ved os, når vi ikke får slukket – og får noget ro. Som han siger, så er problemet ikke, at vi bruger vores mobiler og de muligheder, de giver os. Problemet er, at vi ikke kan lade være med at bruge dem.

En af hans pointer er samtidig, at vi – modsat for eksempel rygning - ikke ved, hvad det her gør ved os. For konsekvenserne af rygning har der været forsket i igennem mange år, men det har der ikke på det her område. Nu er Imran gået i samarbejde med PFA Pension om at sætte fokus på emnet. Det kan kun komme dig og vores medlemmer til gode, fordi mange af jer er kunder hos PFA.

Grib mulighederne

Det var et spændende oplæg med både politikere og erhvervsfolk, der handlede om den digitalisering, som vi både hører meget om – og oplever ude på vores arbejdspladser. Panelet talte meget om, at det skal være mennesket, der sætter betingelserne for teknologien og ikke omvendt. Det kan jeg kun være enig med dem i! Debatten gik på, om der er en modsætning mellem en effektiv brug af ny teknologi og et godt arbejdsmiljø. Her var deltagerne enige om, at der ikke var nogen modsætning, og at udviklingen gavner samfundet.

...vi skal være nysgerrige på forandringer, på os selv og på de kommende jobs.

Der er dog en risiko for, at nogen bliver tabt, fordi de ikke er omstillingsparate. Derfor var deres budskab – og mit, at vi skal være nysgerrige på forandringer, på os selv og på de kommende jobs.

Ikke at vi hele tiden skal jagte personlig udvikling og fremskridt for udviklingens og fremskridtets skyld, men tværtimod bruge teknologien aktivt og positivt – for eksempel til at automatisere ting og fjerne de kedelige jobs. Vi skal derimod sikre, at når vi bliver frigjort for nogle opgaver, så skal der ikke bare lægges nye på, så vi bliver ved at befinde os i den der stress-mode.
Hvis vi bruger teknologien rigtigt, kan den være med til at frigive mere tid til familieliv.

Debat: fremtidens fagforening

Foto fra debatten "Hvordan ser fremtidens fagforening ud?" Kim Simonsen, formand HK Danmark, har mikrofonen.

Nå, kære venner…

Der var mange flere oplevelser, indtryk og interessant viden på årets Folkemøde, men dem tager vi en anden god gang – og jeg tager dem med mig i mit formandsarbejde i den kommende tid.
For flere af de interessante debatter på Folkemødet understregede kun, at vi gør helt rigtigt i at prioritere arbejdsmiljø, trivsel på arbejdspladserne og nedbringelse af stress så højt. For det koster arbejdsglæde, sygedage og i sidste ende også livskvalitet for mange danskere, at de bliver syge af at gå på arbejde.
Det skal vi have sat en stopper for. Sammen. Og sammen med de arbejdsgivere og ledere, der spiller en nøglerolle i det daglige. Må dette derfor være en opfordring til dem om at ændre deres dagsorden, så den også sætter medarbejdernes trivsel øverst.

God sensommer!
Kærlig hilsen