I sin bog ”ManiFEST for kvinder” lægger forfatter og foredragsholder Birgitte Baadegaard op til et opgør med en verden, der historisk set har været og stadig er styret af de hårde, maskuline værdier.

...det skal være legitimt at smide mavefornemmelse, intuition og medfølelse i den ene vægtskål, mens der i den anden er fakta, traditioner og tal.

Hendes – og mit budskab - er klart: Vi skal skabe en langt bedre balance mellem de bløde og de hårde værdier, mellem det feminine og det maskuline. Det gælder på vores arbejdspladser, på arbejdsmarkedet og i samfundet som helhed, hvor det skal være legitimt at smide mavefornemmelse, intuition og medfølelse i den ene vægtskål, mens der i den anden er fakta, traditioner og tal.

Sjovt nok betragter vi ofte selv Danmark som et foregangsland, når det handler om ligestilling. Det er dog en sandhed med en hel del modifikationer. For vi har stadig nogle jobtyper, der er ”forbeholdt” henholdsvis mænd og kvinder. Vi har stadig en lønforskel på over 12% mellem kvinders og mænds løn – i mænds favør. Vi har stadig alt for få kvinder i lederstillinger.

Disse tre eksempler på markante forskelle mellem mænd og kvinders ”samfunds-situation” skyldes blandt andet, at vi historisk set netop har dyrket de maskuline værdier og brugt dem som målestok for, hvad vi betragter som styrker og svagheder. Og selvom vi altså opfatter os selv som et progressivt land, når det gælder ligestilling, så er Danmark anno 2019 stadig baseret på et fundament af mandlige værdier. Det fundament skal vi have brudt ned og bygget op igen, og der skal blandes masser af bløde værdier i den cement og sammenhængskraft, vi bygger det med.

...selvom vi altså opfatter os selv som et progressivt land, når det gælder ligestilling, så er Danmark anno 2019 stadig baseret på et fundament af mandlige værdier.

Skal vi tage første spadestik til det nye fundament sammen? For eksempel når Birgitte Baadegaard besøger HK Midt, hvor hun holder foredrag under titlen ”Tør du følge din mavefornemmelse?”.

Det bliver uden tvivl en inspirerende aften, hvor du i selskab med andre HK’ere får sat fokus på (dine egne) bløde værdier – og på, hvordan du gør dem (og din mavefornemmelse) til en styrke for dig selv og for samfundet som helhed.

Med bløde, værdifulde hilsener fra Pia Thurøe
Ligestillingsordfører, HK Handel Midt

P.S.: Du får en gratis kopi af Birgitte Baadegaards bog ”ManiFEST for kvinder” med hjem efter foredraget

Mere om samme emne? Kom til foredrag hvor Birgitte Baadegaard fortæller om bløde værdier under titlen "Tør du bruge din mavefornemmelse?" (tryk)