Kunder, der taler grimt til ansatte eller endda udøver fysisk vold, har naturligvis ikke ret. Tværtimod. De tager helt fejl og bør blive mødt en mur af folk, der siger fra, inklusiv den nærmeste leder, der selvfølgelig bør stille sig op og forsvare den ansatte mod urimelighederne.

Præcis sådan som en købmand gjorde for et par år siden. Det fik han megen og velfortjent ros for.

Kunder, der taler grimt til ansatte eller endda udøver fysisk vold, har naturligvis ikke ret. Tværtimod. De tager helt fejl og bør blive mødt en mur af folk, der siger fra[...]

68% har oplevet at blive talt grimt til!

Hvis du jævnligt oplever at blive talt grimt til af kunderne, så er du desværre ikke den eneste.

En stor undersøgelse om ubehagelig kundekontakt, som HK Handel har fået lavet, viser nemlig, at det er et stort problem, som alt for mange oplever alt for ofte.

Af de 2497 medlemmer, der er blevet spurgt, svarer hele 68%, at de i deres arbejde oplever at ”…blive talt grimt eller nedsættende til af kunder”. Det er naturligvis alt, alt for mange.

Der er kun 30%, der svarer nej til spørgsmålet.

Gode ord (og snakke) er den bedste medicin

Arbejder du i butik eller andre steder, hvor du har kundekontakt, er det vigtigt, at du husker:

Grimme, sure, onde og usmagelige ord smitter – og den bedste medicin mod den slags dårlige oplevelser er at sætte nogle andre og mere positive ord på. Det kan både være i selve situationen, men også sammen med kolleger, din tillidsrepræsentant, fagforening, leder eller dem derhjemme. Tag en god snak med rare mennesker om det, du har oplevet. Det er den bedste måde at ryste en grim oplevelse af sig, hvor du er blevet talt grimt til. For det bliver aldrig OK, at man skal finde sig i andres grimme tone og dårlige humør, når man egentlig bare passer sit arbejde og gør sit bedste.

En lille anbefaling: Ord smitter

Hvis du vil dele dine oplevelser med andre – og ikke mindst tanke god karma op, når kunderne ikke opfører sig ordentligt, så er der startet en lille, fin forening. Den hedder Ord smitter, og du finder den på hjemmesiden ordsmitter.dk

Her står der om foreningen og initiativet: ”Vi er her for at hylde den gode tone og inspirere andre til at ytre ord med omtanke. Fordi ord smitter.”

Det er en god dagsorden, som HK Handel Midt naturligvis bakker op om. For vi har så mange medlemmer, der hver dag står derude foran kunderne. Både de søde, rare kunder og de, der endnu ikke har forstået, at vi skal tale pænt til hinanden. For negative ord gør ondt og smitter.

Godt ord igen

fra