For eksempel på ligestillingsområdet. Her er vi ikke det foregangsland, som vi forestiller os. Nærmest tværtimod. For vores ligestilling står stille.

Det viser opgørelsen fra The World Economic Forum, der har udgivet Global Gender Gap Report 2020. Af de 371 sider fremgår det, at Danmark igen lander uden for top 10 i forhold til faktorer som løn, uddannelse, erhverv og kvinders mulighed for indflydelse (fx politisk).

Det er skuffende, når vi ser, hvordan de nordiske naboer – som vi normalt sammenligner os med – klarer sig i indekset. Finland, Norge, Sverige og Island placerer sig højt på top ti, og Island har toppet mange gange, fordi landet lukker uligheden mellem kønnene mere og mere.

Eller hvad med Finland, hvor de fem førende politiske partier føres an af stærke, unge kvinder, og hvor den nyudnævnte statsminister Sanna Marin siger: ”I want to build a society in which every child can become anything and in which every human being can live and grow old with dignity”.

I Gender Gap-rapporten skriver grundlæggeren af The World Economic Forum bl.a.: ”Over the past 14 years the Global Gender Gap Index included in this report has served as a compass to track progress on relative gaps between women and men on health, education, economy and politics. Through this annual yardstick, stakeholders within each country are able to set priorities relevant in each specific economic, political and cultural context…” Danske politikere, erhvervsledere og andre med samfundsmæssig indflydelse bruger vist ikke dette ligestillings-kompas!

Ærgerligt, at ambitionerne ikke er større, når det gælder ligestilling. Det begrænser vores adgang til en (kvindelig) talentmasse, der kan få betydning for Danmarks konkurrenceevne.

Ligestilling er en fælles opgave, vi skal skubbe bagpå. For vi er langt fra den placering, vi burde have i World Economic Forums Gender Gap Raport. Vi skal derhen, hvor vores placering i højere grad afspejler vores selvopfattelse. Den tur starter hos dig og hos mig – og alle de steder, hvor vi sammen kan flytte ligestillingen.

Af:

Pia Thurøe