Dette scenarie er desværre virkelighed for nogle af de grupper på arbejdsmarkedet, der i forvejen står svagest. Det er lærlinge og elever, der er nye på arbejdsmarkedet, kontanthjælpsmodtagere eller kvinder på sygedagpenge. Eller nogle af de danskere, der er nødt til at tage flere små jobs med få timer, så de kan få økonomien til at hænge nogenlunde sammen, mens deres hverdag falder fra hinanden, fordi de halser fra job til job.

Det er TrygFondens årlige tryghedsmåling, der viser, at alt for mange kvinder på arbejdsmarkedet føler sig presset til sex af magtfulde mænd. Hos ikke-udsatte kvinder har 5,3% prøvet at blive presset til sex af en overordnet, men for mere løst ansatte kvinder og for lærlinge er tallet helt oppe på henholdsvis 12,5% og 20%.

I tryghedsmålingen kaldes det ”Intimzonens utrygge grænser”, og det er da også tre vanvittigt høje tal, der viser, at en uanstændig og stærkt ubehagelig sammenblanding af sex og magt ikke kun er et fænomen i filmselskaber med (i alt for bogstavelig forstand) magtliderlige mediemoguler i spidsen. Det foregår i mange andre sammenhænge og over for grupper af kvinder, der i forvejen kæmper en kamp for at få en forholdsvis fast og fornuftig tilknytning til arbejdsmarkedet.

Jeg kan kun opfordre medlemmer, der er blevet krænket på denne måde, til at tage kontakt til HK, så vi kan få italesat problemet – og så vi kan få sex og magt skilt ad ude på arbejdspladserne. For det er to begreber, der bestemt ikke klæder hinanden.

Vi er allerede bagud på ligestilling og lige løn for lige arbejde, og Tryg-tallene bekræfter desværre indtrykket af, at der er lang vej igen på ligestillingsområdet.

Af:

Pia Thurøe