Analyser fra blandt andet Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har vist, at der i høj grad kommer til at mangle faglært arbejdskraft i fremtiden, og derfor er en erhvervsuddannelse en rigtig god, direkte vej til at godt arbejdsliv med masser af udfordringer.

I udspillet lægger regeringen op til, at eleverne i folkeskolen skal opbygge en større viden om de mange spændende fag og uddannelser, som erhvervsskolerne tilbyder. Det er også rigtig fornuftigt, men jeg kan ikke se af udspillet, om det fokus også omfatter butiks-, handels- og kontoruddannelserne, for det vil især være i servicebranchen, der er vækst og dermed bliver skabt job. Derfor må vi holde øje med, hvordan interessen for de merkantile fag udvikler sig. Det gør vi også lokalt med de pladser, vi i HK MidtVest har i bestyrelser og uddannelsesudvalg på landsdelens uddannelsesinstitutioner.

Udspillet lægger op til at udvide gruppen af unge og voksne, der kan komme ind på erhvervsskolerne, eksempelvis med mulighed for at tage for-forløb.  Det er også interessant, at man vil afsætte penge til at styrke fokus på kvalitet og en øget digitalisering, skabe et bedre ungdomsmiljø og bruge gæstelærere fra erhvervslivet.
Det fremgår blot ikke af forslaget, hvor mange penge der følger med.

I det hele taget er økonomien i udspillet noget uklar. Regeringen vil nemlig fastholde omprioriteringsbidraget, som medfører besparelser på skolerne. Så derfor kan jeg godt være bekymret for, hvor mange penge der reelt set kommer til skolerne, og om det hele mon forsvinder i omprioriteringens navn?

En ting er i hvert fald sikkert: Skal udspillets fornuftige tanker og ambitiøse idéer blive til virkelighed, er det nødvendigt, at der følger en tilsvarende ambitiøs pose penge med. Ellers er vi lige vidt.

Marianne Køpke
Formand for HK MidtVest

DIN STEMME BLIVER HØRT

Vi er med til at påvirke den politiske dagsorden – og husk det er din sag, vi taler. Vi har tæt kontakt med politikere både lokalt og på landsplan. Hvad end det handler om uddannelsesmuligheder eller pensionsalder, om børnepasning eller offentlig transport, så sikrer vi, at politikerne får viden om, hvordan vores medlemmer bliver påvirket af konkrete politiske forslag. Vi arbejder hver dag for at give dig de bedste muligheder i dit arbejdsliv.