Dine kompetencer skal løbende fornys og blive til flere, hvis du vil være en attraktiv medarbejder i fremtiden. Med digitale kompetencer står du stærkere, når det handler om spændende opgaver og job.

Derfor sætter vi i HK MidtVest fokus på Digitale Karriereveje ved et arrangement i HK-Huset i Herning 12. november 2019. Du kan melde dig til arrangementet på hktilmeld.dk/2264

Robot i arbejde

Seriøse World Economic Forum har sat tal på udfordringen: En tredjedel af de kompetencer, virksomhederne havde brug for i 2015, er ikke relevante for dem i 2020. Så hurtigt flytter digitaliseringen på efterspørgslen af kompetencer.

730.000 danske arbejdspladser og jobfunktioner vil efter alt at dømme blive automatiseret i løbet af de næste 20 år i en teknologisk flodbølge, der især vil ramme de tidligere LO-forbund, hvor op mod 400.000 jobfunktioner med stor sandsynlighed vil blive automatiseret. Alene i HK er 130.000 job truet. Men automatiseringen behøver ikke koste job.

Al erfaring viser, at der stort set ikke sker tab af job, når teknikken overtager manuelle jobfunktioner. Ny teknologi kan tværtimod skabe nye og mere spændende job. Men som medarbejder skal du sørge for at følge med udviklingen og være klar til livslang uddannelse.

Der kan være meget, der forhindrer dig i at udvikle dine kompetencer. Du kan tænke, at du ikke har tid, din arbejdsplads ikke har råd eller, at du ikke kan overskue, hvilket kursus du skal vælge. Men du skal sige til dig selv, at efteruddannelse er en investering i den fælles trivsel på arbejdspladsen og, at kollegerne får meget ud af at få en glad kollega tilbage, som har lært en masse nyt og fået et energiboost.

Når det handler om udgifterne til efteruddannelse, er der mange muligheder for få dem dækket eksempelvis gennem kompetencefonde, Omstillingsfonden, Statens Voksenuddannelse, Voksen Erhvervsuddannelse (VEU-godtgørelse) eller din overenskomst. HK kan hjælpe med råd og vejledning.

Hvis det er svært at overskue udbuddet af kurser, er der også hjælp at hente hos HK. Du kan få gode råd om, hvad der vil være relevant for dig ud fra dine ønsker og behov, hos HK’s karrieretelefon 3330 4460 eller ved at booke en karrieresamtale med Hanne Lund-Nielsen, karrierevejleder i HK MidtVest.

HK har også et helt univers af onlinekurser, hvor du som HK-medlem kan dygtiggøre dig præcis, når du har tid og lyst til det. Så bliv klar til fremtidens arbejdsmarked. Overvej, hvad der skal være det næste skridt i dit arbejdsliv. Vi må ikke stå stille. For det gør verden omkring os ikke.

Tag vores test og se, om du er klar til fremtidens arbejdsmarked

Artiklen er opdateret 10. september 2019

UDVIKL DINE KOMPETENCER

De fleste job udvikler og ændrer sig. Derfor er det også vigtigt, at du følger med og tager de næste skridt i arbejdslivet. Det hjælper vi dig med, og det er noget af det, vi har allermest fokus på. Vi er eksperter i de mange muligheder, ved hvad der skal til, hvor det foregår – og hvordan du kan finansiere det, hvis det koster penge.