13. august 2015

Lad HK'ere udvikle statens nye IT-succeser

Volvo ville gerne appellere mere til kvinder. Derfor samlede man en gruppe kvinder til at designe en bil, de ville synes om. Ved det nye sygehus i Gødstrup har mange forskellige faggrupper og brugere givet deres besyv med for at sikre et velfungerende sygehus om nogle år.  Hvorfor gør staten ikke det samme: Lader de statsansatte HK’ere, der skal bruge IT-systemerne til hverdag, være med til at udvikle dem?

De kommende år er flere nye IT-systemer på vej. De skal gøre det nemmere – og 2-4 milliarder billigere - at drive ’forretningen Danmark’. Mere selvbetjening for os borgere. Nemmere sagsgange for de ansatte.

Jeg er sikker på, at man ved at tage HK’erne med på råd, vil opnå bedre resultater. HK’erne har nemlig masser af værdifuld viden at byde ind med, når nye systemer skal udvikles.

Statsansatte HK’ere har administration og som fagspeciale, og de er eksperter i sagsbehandling.  De er vant til at anvende IT-systemer på højt brugerniveau – og de kender samtidig deres statslige institutioner ud og ind.

Og når de nye systemer rulles ud, er det HK’erne, der skal betjene dem og sørge for, at systemerne giver den ønskede effekt ved digitalisering.

På Christiansborg skriver man på en ny strategi, som kommer senere på året: ” Digitaliseringen af den offentlige sektor giver nye muligheder for kommunikation, samarbejde og effektive arbejdsgange”, som Finansministeriet skriver på sin hjemmeside.

Staten bør om nogen være sulten efter vellykkede IT-projekter. Historien viser ikke ligefrem en perlerække af succeser.

Tinglysningen skulle samles og digitaliseres i Hobro. Det gav lange ventetider på skøder, på afslutning af dødsboer og andet. Sagsbunkerne hobede sig op. IT-systemerne var ikke udviklet til opgaven, forlød det.

Kælenavnet for SKAT’s digitaliseringsprojekt var 7-9-13, fordi det skulle have været taget i brug i 2007, senere i 2009 og endelig i 2013.

Også Politiet har været igennem en lignede digitalisering med sine sagsbehandlings- og vagtplanlægningssystemer.

Nu skal der spares 2-4 milliarder kroner ved at indføre endnu mere IT i den offentlige sektor, herunder staten. Det er en ambitiøs plan. Vil man have de bedste muligheder for at lykkes over de kommende år, er der to ting, som bør skrives ind i strategien allerede nu:

1: HK’erne på statens arbejdspladser skal være med ved bordet, når de nye IT-systemer udvikles.

2: Lad være med at spare, før effekten af systemerne viser sig.

Digitalisering Politik
Hans Christian Fløe - HK fagforening

Hans Christian Fløe

HK Stat MidtVest

Jeg er formand for de statsansatte HK'ere i Midt- og Vestjylland. Her kan du læse mine holdninger til emner, der berører netop denne medlemsgruppes arbejdsliv. Og du skal være så hjerteligt velkommen til at give dit besyv med i en kommentar.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed