02. oktober 2014

Nyt dagpengesystem - sæt igang

Tryghed og effektivitet. Det bør være essensen i et dansk dagpengesystem. Og det har vi brug for – også her i Midt- og Vestjylland.

Over de senere år har det lokale arbejdsmarked undergået store forandringer. Og jeg tror, forandringer vil være normen også fremover.
Virksomheder in- og outsourcer, Arbejdspladser lukker og flytter væk fra landsdelen. Andre kommer til. Butikker drejer nøglen om – nye opstår, men måske placeret anderledes – for eksempel centreret om de større byer.

Mon ikke alle midt- og vestjyder kender en eller flere, som har prøvet miste jobbet i de seneste års forandringer.
Så har man brug for at komme videre i sit arbejdsliv. Finde et nyt job. Eller lære noget nyt og komme videre i en helt anden slags job i en ny branche.

Det kræver, at vi har et dagpengesystem, som giver os de muligheder. Et system, som tilbyder en plads på skolebænken – som forbereder os til de nye muligheder.
Og samtidig et system, hvor vi ikke falder ud over kanten og står uden indtægt. Så det bliver trygt at vælge vejen til det nye arbejdsliv.

Alt for mange falder i dag ud. Den arbejdsløshedsforsikring, man i årevis har betalt til, slår ikke til. Og det er for svært at tjene timer nok, til at kunne få dagpenge igen. Halvér genoptjeningsretten fra 52 til 26 uger.

Strategien med at presse ledige i job med lavere ydelser og kort dagpengeperiode virkede ikke. Jamen, så skal der jo sadles om. Nu!

Det nytter ikke noget at vente på en kommission, heller ikke selvom Thorning speedede tempoet op fra talerstolen på den socialdemokratiske kongres. Vi skal hverken vente til 2015 eller til efter et valg.

Det er nu vi har brug for både trygheden og effektiviteten. Også her i Midt- og Vestjylland.

Vi har ikke glemt dagpengeproblemet. Det budskab sender vi til folketinget netop nu - med en opfordring til at gøre noget ved sagen. Klik her og tag del i kampagnen på Facebook. Like og del - og spred budskabet

Karin Østerby

A-kasse Lovgivning
Karin Østerby - HK fagforening

Karin Østerby

Afdelingsformand

HK MidtVest

HK MidtVest er til for sine medlemmer. Derfor er jeg optaget af alt det, der berører HK'ernes arbejdsliv og arbejdsmarkedet her i det midt- og vestjyske. Hovedoverskrifterne for mit daglige arbejde er arbejdsmarkedspolitiske temaer, arbejdsmiljø og uddannelse, og det vil naturligvis smitte af på indholdet i min blog.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed