12. januar 2015

Godt nytår!

I 2015 skal der stemmes om, hvem der skal være statsminister i Danmark, og ét af de helt store emner bliver efter al sandsynlighed en dagpengereform.

Julen er overstået, og danskerne har taget skridtet ind i et nyt år. Jeg vil i den anledning ønske alle medlemmer af HK i det midt- og vestjyske godt nytår.

2015 bliver et år, hvor vi skal stemme om, hvem der skal være statsminister i Danmark. Jeg håber, at mange midt- og vestjyske HK’ere vil tage aktivt del i debatten og valgkampen, så vi kan få en regering, som vil HK’erne det bedst.

Ét af de helt store emner bliver efter al sandsynlighed en dagpengereform. Ønsket herfra er et system, hvor ingen falder ud over kanten og står uden indtægt. Strategien med at presse ledige i job med lavere ydelser og kort dagpengeperiode virkede ikke, så der må sadles om. For HK MidtVest er det således helt afgørende, at genoptjeningsretten bliver halveret fra 52 til 26 uger.

Ud over valgkampen bliver det spændende at følge udrulningen af erhvervsskolereformen, som både blev nævnt i Dronningens og Statsministerens nytårstaler. Efter mange års arbejde er det lykkedes os at sikre unge på de merkantile uddannelser en uddannelsesgaranti. Unge, der begynder på en uddannelse inden for handel og kontor, har nu fået en garanti for, at de ikke kommer til at sidde fast i systemet, hvis der ikke er en elevplads i en virksomhed. Det er et initiativ, som vi hilser velkomment. Nu mangler vi bare, at erhvervslivet tager del i ansvaret for at uddanne de unge, så Danmark ikke kommer til at mangle faglært arbejdskraft i fremtiden.

Håbet er også, at 2015 bliver året, hvor den begyndende vækst i Danmark for alvor slår igennem i det midt- og vestjyske område med nye arbejdspladser for HK’erne til følge.

HK har i 2015 valgt at sætte fokus på arbejdsmiljøet. Vi ved fra mange undersøgelser, at arbejdsmiljøet er noget, der optager medlemmerne og, at de forventer, at HK kan yde hjælp og støtte på området. Derfor har vi i HK udnævnt 2015 til arbejdsmiljøår med start 28. april på Den Internationale Arbejdsmiljødag. Så følg med på www.hk.dk i den kommende tid og læs om de mange initiativer og tilbud.

A-kasse Arbejdsmarked Arbejdsmiljø Ledig Mister du retten til dagpenge I job Ledige Unge Studerende Voksenelev
Karin Østerby - HK fagforening

Karin Østerby

Afdelingsformand

HK MidtVest

HK MidtVest er til for sine medlemmer. Derfor er jeg optaget af alt det, der berører HK'ernes arbejdsliv og arbejdsmarkedet her i det midt- og vestjyske. Hovedoverskrifterne for mit daglige arbejde er arbejdsmarkedspolitiske temaer, arbejdsmiljø og uddannelse, og det vil naturligvis smitte af på indholdet i min blog.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed