16. april 2015

Bekymrende at Lønmodtagernes Garantifond bliver drænet for penge

Mand viser sine tomme lommer.

Mandag 13. april blev dokumentaren ”Advokaternes tag-selv-bord” vist på DR1, der i den kommende tid sætter fokus på konkurser.

DR’s Undersøgende Databaseredaktion har undersøgt de konkurser, der blev erklæret og afsluttet i perioden 2006 til og med oktober 2014. Det drejer sig om i alt 27.037 konkurser. Ifølge DR endte 20.989 af konkurserne med, at der ikke var penge til kreditorerne.

I 2006 endte ca. 60 procent af de konkurser, der blev indledt, med, at der var penge til kreditorerne. I 2014 sluttede mere end 90 procent af konkurserne uden udlodning af værdier fra boet.

Den tendens kan mærkes hos Lønmodtagernes Garantifond, der skal betale til de ansatte, uanset om fonden får penge fra konkursboet eller ej. Når en virksomhed går konkurs, lægger fonden således den tabte løn ud til de ramte lønmodtagere. Derefter forsøger fonden at hente pengene tilbage fra konkursboet. Men når der kommer stadig færre penge ind ved konkurser, bliver Lønmodtagernes Garantifond lige så stille drænet for penge.

Det er skidt, for hvad sker der, hvis fonden pludselig ikke har penge nok til at lægge den tabte løn ud til de ramte lønmodtagere?

Særligt det midt- og vestjyske område har de sidste år har været hårdt ramt af konkurser. Og selv om finanskrisen er ved at være ovre, og der mærkes et opsving, er der stadig mange virksomheder, der har det hårdt. HK MidtVest har alene i 2014 hjulpet medlemmerne med at hente 21,7 millioner kroner ud af Lønmodtagernes Garantifond.

En del af forklaringen på, at der ved konkurser næsten aldrig er penge til kreditorerne, er den ordning med virksomhedspant, som den daværende regering indførte i 2006. For at sætte yderligere gang i væksten og bankernes villighed til at låne penge ud, indførte regeringen en regel om, at banker kunne få pant i en virksomheds aktiver som for eksempel varelagre, når banken skulle låne virksomheden penge. Bankerne fik som panthavere førsteret til disse aktiver, hvis virksomheden gik konkurs, og dermed blev andre kreditorer skubbet i baggrunden, når værdierne skulle fordeles.

Forandringer i arbejdslivet Arbejdsmarked HK-medlemmer
Karin Østerby - HK fagforening

Karin Østerby

Afdelingsformand

HK MidtVest

HK MidtVest er til for sine medlemmer. Derfor er jeg optaget af alt det, der berører HK'ernes arbejdsliv og arbejdsmarkedet her i det midt- og vestjyske. Hovedoverskrifterne for mit daglige arbejde er arbejdsmarkedspolitiske temaer, arbejdsmiljø og uddannelse, og det vil naturligvis smitte af på indholdet i min blog.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed