29. juni 2015

Ny beskæftigelsesminister skal huske at han også er minister for lønmodtagerne

Kvinde med tom pung

HK MidtVest ønsker både den nye regering og beskæftigelsesminister tillykke, men Jørn Neergaard Larsen skal huske, at han også er minister for lønmodtagerne

Den netop afgåede administrerende direktør for Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Jørn Neergaard Larsen, skal huske, at han som beskæftigelsesminister i den nye Venstre-mindretalsregering skal varetage ikke kun arbejdsgivernes men også lønmodtagernes interesser.

Netop Beskæftigelsesministeriet vil blive omdrejningspunktet for at levere Lars Løkke Rasmussens store politiske mærkesag: At det skal være mere attraktivt at gå fra offentlig forsørgelse til et arbejde. Jørn Neergaard Larsen har tidligere som arbejdsgiverrepræsentant haft markante holdninger med krav om voldsomme nedskæringer af overførselsindkomsterne. I april stod han bag lanceringen af et forslag om en jobreform, som kunne få 85.000 i arbejde ved blandt andet at skære i kontanthjælpen og sende førtidspensionister i job.

Det er forkert at tro, at man kan få folk i arbejde ved at skære i deres ydelser. De kommer tilbage, når der er job at få - ikke før. Det har dagpengereformen, hvor ca. 55.000 mennesker er faldet ud af systemet siden 1. januar 2013, med al tydelighed vist. Og man kan håbe, at Venstre-regeringen, når den - efter de seneste meldinger allerede til efteråret - udruller ”Det moderne kontanthjælpsloft”, tænker over, at vi ikke løser nogen som helst problemer eller skaber job ved at gøre store grupper af danskere fattige.

Og når det gælder dagpengereformen. Venstres udmelding er, at regeringen vil vente på et udspil fra Dagpengekommissionen. En kommission, hvor Jørn Neergaard Larsen, indtil han blev minister, har haft sæde.

Dagpengekommissionen blev nedsat sidste sommer for at komme med anbefalinger til, hvordan det mere end 100 år gamle dagpengesystem skal fremtidssikres. Kommissionens arbejde ventes offentliggjort i løbet af efteråret. Men det er allerede kommet frem, at kommissionen arbejder med to modeller, hvoraf den ene skulle have mest opbakning. Det handler om en model, som vil sikre, at næsten alt arbejde, også helt korte ansættelser, udløser ret til en periode med dagpenge.

HK MidtVest hilser alle initiativer, der kan gøre det lettere for de ledige at genoptjene retten til dagpenge, velkomne. Men det er samtidig med bekymring, at vi har noteret udmeldingerne fra Venstre om, at dagpengesystemet samlet ikke må blive dyrere, uanset hvad Dagpengekommissionen barsler med. En øvelse, vi tror kan blive svær, hvis de ledige lønmodtagere skal sikres en fair behandling fremover.

Mister du retten til dagpenge Arbejdsmarked Politik

Karin Østerby - HK fagforening

Karin Østerby

Afdelingsformand

HK MidtVest

HK MidtVest er til for sine medlemmer. Derfor er jeg optaget af alt det, der berører HK'ernes arbejdsliv og arbejdsmarkedet her i det midt- og vestjyske. Hovedoverskrifterne for mit daglige arbejde er arbejdsmarkedspolitiske temaer, arbejdsmiljø og uddannelse, og det vil naturligvis smitte af på indholdet i min blog.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK