03. august 2015

Opsving kræver omstillingsparathed

To kvinder og to mænd med studiebøger i hænderne og skoletasker på ryggen.

Ifølge mange økonomer står Danmark på affyringsrampen til et opsving, og i flere jyske kommuner kan virksomhederne ikke skaffe folk nok. Det øger behovet for bedre efter- og videreuddannelsesmuligheder, så ledige kan tilegne sig de kompetencer, arbejdsmarkedet efterspørger.

En kortlægning, som Jyllands-Posten har foretaget på baggrund af de senest tilgængelige ledighedstal fra maj 2015, viser, at der af landets 98 kommuner er 30, som har en ledighed på under fire procent. 38 kommuner har en ledighed på mellem fire og fem procent. Kun 10 kommuner har en ledighed på over seks procent. Meget tyder på, at Danmark er gået direkte fra krise til lav ledighed.

Ifølge den seneste arbejdsmarkedsrapport fra maj 2015 fra Danmarks Statistik samt Jobindsats.dk har ledigheden korrigeret for sæsonudsving for HK’s medlemmer imidlertid ikke ændret sig. Den er - set i forhold til de forudgående tre måneder - uændret 5,2 procent. Dog med regionale forskelle, hvor HK-ledigheden er lavest i HK MidtVest, nemlig 4,5 procent.

Hvis de ledige HK’ere skal træde ind på arbejdsmarkedet, kan det for nogle være nødvendigt med efteruddannelse eller omskoling, så de kan blive parate til at rykke ind på de virksomheder, hvor der er brug for arbejdskraft. Og selv om der i de senere år har været en del fokus på voksen- og efteruddannelsesområdet, og der er bevilliget ekstra midler i forbindelse med vækstpakken i 2014, er udviklingen ikke tilfredsstillende.

HK foreslår derfor, at regeringen sikrer højere aktivitet, øget sammenhæng mellem de forskellige niveauer, bedre samspil mellem ordinære uddannelser og deltidsuddannelser, øget tilgængelighed og alternative modeller for finansiering. Det kunne eventuelt være i forbindelse med trepartsforhandlinger.

Vi ved, at vi kommer til at konkurrere på vores viden og uddannelsesniveau i Danmark i fremtiden. Det er vores niveau af ekspertise og uddannelse samt de rammer, staten skaber for virksomhederne, der gør det attraktivt for virksomheder at slå sig ned i Danmark. Det har vi eksempelvis set med Apples placering af et center i Viborg. Dygtige og effektive medarbejdere er fundamentet for velfungerende offentlige og private virksomheder. Men hvis medarbejderne skal kunne udnytte deres potentiale fuldt ud gennem hele livet, skal de have mulighed for videreuddannelse i et system, hvor udbuddet af uddannelser er gennemskueligt, landsdækkende og tilgængeligt.

Danmark har ændret sig fra at være et produktionsland i efterkrigstiden til overvejende at være viden- og serviceproducerende. Personer, der har udført det samme job i 30 år, har eksempelvis oplevet computernes stigende betydning i Danmark. Det har krævet efteruddannelse af tusindvis af danskere, og mange af fremtidens job afhænger af, at vi udnytter de digitale muligheder fuldt ud. Og dér skal HK’s medlemmer være med i frontlinjen.

Forandringer i arbejdslivet Efteruddannelse Job og uddannelse Uddannelse

Bloggere