17. august 2015

Nej til forringelser for dagpengemodtagere

Forstørrelsesglas over ordet job.

Dagpengene har historisk været en tryghedsskabende faktor for danskere, der mister deres arbejde. Det skal de også være fremover, mener HK MidtVest, der siger nej til flere forringelser af dagpengesystemet.

Ca. 55.000 mennesker er som en konsekvens af dagpengereformen faldet ud af dagpengesystemet og blandt dem mange HK-medlemmer.

Nu er der kun få uger til, at Dagpengekommissionens anbefalinger til en ny dagpengestruktur bliver offentliggjort. Det er i sidste uge kommet frem, at kommissionen arbejder med tre forslag, som jeg ikke, før der er tale om et officielt udspil fra Dagpengekommissionen, vil forholde mig til.

Jeg vil dog - på baggrund af de seneste dages debat - endnu engang benytte lejligheden til at sige, at det for HK MidtVest er vigtigt, at en ny dagpengestruktur ikke forringer vilkårene for dagpengemodtagerne.

Dagpengene har historisk været en tryghedsskabende faktor for danskere, der mister deres arbejde. Trygheden er imidlertid de seneste år med en halvering af dagpengeperioden og en fordobling af genoptjeningskravet blevet udfordret. Det er vigtigt, at dagpengene igen bliver en ydelse, der skaber tryghed og sikkerhed for de, der bliver ramt af ledighed.

Det må ikke være sådan, at der er folk, der ryger ud af dagpengesystemet eller må gå fra hus og hjem, fordi de ikke er i stand til at betale deres regninger på en dagpengesats. Det er forkert at tro, at man kan få mennesker i arbejde ved at skære i deres ydelser. Det gælder dagpenge såvel som kontanthjælp. De kommer tilbage på arbejdsmarkedet, når der er job at få - ikke før. Vi løser ikke nogen problemer eller skaber job ved at gøre store grupper af danskere fattige.

I dag er det ikke engang nok at tage et barselsvikariat, hvis man ønsker at genoptjene retten til dagpenge. Hvis det mere end 100 år gamle dagpengesystem skal fremtidssikres, er det nødvendigt, at også korte ansættelser udløser ret til en periode med dagpenge. HK MidtVest hilser derfor alle initiativer, der kan gøre det lettere for de ledige at genoptjene retten til dagpenge, velkomne.

Mister du retten til dagpenge Ledig HK-medlemmer Lovgivning

Bloggere