09. oktober 2015

Kontanthjælpsreformen er en uværdig spareøvelse

regeringens nye dagpengereform er en uværdig spareøvelse

Med den nye reform af kontanthjælpen skyder regeringen på en hel gruppe samfundsborgere, som i forvejen har svære vilkår. At forringe levevilkårene for kontanthjælpsmodtagere i den grad, som regeringens reform lægger op til, er nærmest uværdigt. Og tilmed tror regeringen åbenbart, at manøvren med kontanthjælpsloftet fluks får disse borgere til at skaffe sig et job. Det er ren utopi.

De allerfleste kontanthjælpsmodtagere har mere med ’i bagagen’ end blot deres ledighed. Det overser regeringen helt. Hvis vi skal hjælpe endnu flere borgere i arbejde, er det beskæftigelsesindsatsen og den sociale indsats, vi skal forstærke. Men regeringens oplæg er en lang spareøvelse.

Jeg hæfter mig ved, at unge under 30 år, som faktisk har taget en uddannelse, får skruet ned for kontanthjælpen. Det slag i hovedet får de næppe mere job af. Hvis der er noget, man brænder for som nyuddannet, så er det da at komme i job. Disse unge kan vi hjælpe bedre ved at gå i dialog med dem. Ikke ved at tage brødet ud af munden på dem.

Som kontanthjælpsmodtager må man heller ikke holde ferie. En shelter-overnatning eller cykeltur ud i det blå i skolesommerferien med mor eller far bliver ikke mulig, fordi de skal stå til rådighed for deres kontanthjælp. Det er jo ikke fordi Costa del Sol er målet. Vil kontanthjælpsmodtagere have pause, er de så nødt til helt at melde kontanthjælpen fra i de dage og leve af vindfrikadeller. Det er ikke menneskeligt rimeligt.

Med det nye loft over kontanthjælpen rammes netop børnefamilierne dobbelt hårdt. Loftet et nemlig et samlet loft over, hvor meget man kan få i kontanthjælp og andre sociale ydelser:  boligstøtte, tilskud til daginstitutionsbetaling, børne- og ungeydelse m.m. Det får ikke borgerne tættere på arbejdsmarkedet. Tværtimod vil vi snarere få en ny form for fattigdom med sociale følgevirkninger, som risikerer at blive meget alvorlige - både på kort og lang sigt.

Jeg mener, at så mange som muligt bør arbejde. Det er der gode gevinster ved både økonomisk og socialt. På personligt plan såvel som på landsplan. Men det kræver, at regeringen vil hjælpe folk i arbejde med reelle beskæftigelsestiltag, der faktisk kan hjælpe kontanthjælpsmodtagerne tættere på et job, i stedet for at fortsætte med at forringe disse borgeres levevilkår.

Karin Østerby, formand for HK MidtVest

Politik

Karin Østerby - HK fagforening

Karin Østerby

Afdelingsformand

HK MidtVest

HK MidtVest er til for sine medlemmer. Derfor er jeg optaget af alt det, der berører HK'ernes arbejdsliv og arbejdsmarkedet her i det midt- og vestjyske. Hovedoverskrifterne for mit daglige arbejde er arbejdsmarkedspolitiske temaer, arbejdsmiljø og uddannelse, og det vil naturligvis smitte af på indholdet i min blog.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK