23. oktober 2015

Tre karensdage er tre for mange

Mand med tom pung.

Karensdage og en lavere dimittendsats er klare forringelser, der sender regningen for et nyt dagpengesystem videre til de ledige.

Venstre-regeringen har indgået en aftale om et nyt dagpengesystem med Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne.

Med i forliget er en karensdag hver fjerde måned, altså tre karensdage om året, hvor dagpengemodtagerne ikke får penge. Dog bortfalder den førstkommende karensdag, hvis man har været i mere end 20 dages fuldtidsbeskæftigelse inden for de fire måneder.

Jeg mener fortsat - som jeg meldte ud, da Dagpengekommissionen kom med sit udspil - at regningen for at forbedre dagpengesystemet ikke skal sendes videre til de arbejdsløse.

Ud over karensdage skal en lavere dimittendsats - som er den sats, nyuddannede modtager - være med til at finansiere det nye dagpengesystem. Aftalen indebærer, at dimittendsatsen bliver sænket til 71,5 procent for ikke forsørgere, mens forsørgere vil kunne få 82 procent af den maksimale dagpengesats. Dagpengekommissionen havde foreslået 78 procent for begge grupper.

Jeg synes, det er under al kritik, at dimittendsatsen bliver sat ned. Jeg mener ikke, at man i et dagpengesystem, som er et forsikringssystem, som lønmodtagerne selv betaler til, bør skelne mellem forsørgere og ikke forsørgere. Det hører til inden for de sociale systemer.

Ikke forsørgere står med aftalen til at miste ca. 2000 kroner om måneden før skat, og det er altså mange penge, selv om man kommer fra en ren SU. Når man er færdig med at studere, stiger ens udgifter jo, fordi man blandt andet mister retten til at bo i billig studiebolig.

Det er dog positivt, at ledige med aftalen opnår ret til dimittenddagpenge til uddannelse normeret til mindst 18 måneder, selv om uddannelsens varighed er under 18 måneder.

Det er også glædeligt, at aftalen sikrer, at forbruget af dagpenge fremover vil blive beregnet i timer frem for uger - dagpengeperioden vil i fremtiden være på 3.848 timer i stedet for 104 uger, og 15 timers ledighed vil medføre et forbrug på 15 timer i stedet for en hel uges dagpengeret.

Men generelt er jeg ærgerlig på politikerne, der jo havde lovet, at dagpengesystemet ikke ville bliver forringet. Men med karensdage og en lavere dimittendsats, er det jo det, der er tilfældet.

HK-medlemmer Ledig Dagpenge

Bloggere