08. januar 2016

Godt nytår - vi er klar til forhandlinger

Tre mænd og en kvinde til forhandling rundt om et bord.

2016 er i gang, og jeg vil i den anledning ønske alle medlemmer af HK i det midt- og vestjyske godt nytår.

Det tidlige forår vil blandt andet byde på trepartsforhandlinger.

Lars Løkke Rasmussen (V) annoncerede allerede på Folkemødet på Bornholm sidste sommer, at der med ham som statsminister ville blive indkaldt til trepartsforhandlinger for at løse fem store udfordringer, som Danmark står over for: At få flere ind i det arbejdende fællesskab, at skabe vækst til at udvikle velfærden, løse presset på den danske arbejdsmodel, sikre fremtidens pensionister og sørge for, at flere får den rigtige uddannelse.

Den første trepartsforhandling fandt sted i 1899 og endte med Septemberforliget. Her blev det slået fast, at arbejdsgiverne har ret til at lede og fordele arbejdet, mens fagforeningerne har ret til at forhandle løn- og arbejdsforhold.

Deltagerne i trepartsforhandlinger er fagbevægelsen, arbejdsgiverne og staten, og forhandlingerne er af fagbevægelsen blevet efterspurgt flere gange, siden det seneste forsøg under den daværende regering i 2012 ikke lykkedes.

Derfor er det med glæde, at vi i fagbevægelsen tager imod invitationen, og som formand for HK MidtVest er det mit håb, at forhandlingerne kan være med til at skabe fremgang i beskæftigelsen herunder flere arbejdspladser, en positiv udvikling i velfærden og gode vilkår for den danske model.

Et emne, som optager mig rigtigt meget, er, at alle - både de unge, der skal til at vælge, hvad de vil arbejde med i deres liv, og de, der allerede har været nogle år på arbejdsmarkedet, bliver sikret gode uddannelsesmuligheder.

Uddannelse er vejen frem, hvis Danmark skal have en arbejdsstyrke, der er kvalificeret til at kunne klare fremtidens udfordringer. Og uddannelse blev også nævnt i Lars Løkke Rasmussens nytårstale, hvor statsministeren kom ind på de unge, der ikke har greb om skolen og derved risikerer at miste grebet om livet. Jeg er helt enig i, at der skal tages hånd om disse unge og, at det er vigtigt, at erhvervslivet bakker op med at skabe lærepladser.

Den begyndende vækst, som Danmark er inde i, har allerede afstedkommet, at der er virksomheder, som har svært ved at finde kvalificeret arbejdskraft. Her kunne det være relevant at se på, om de mange flygtninge, der i øjeblikket strømmer til Danmark, har de kompetencer, vi efterspørger, eller kan omskoles. Og det glæder mig, at blandt andet Skive Kommune har taget initiativ til, at flygtninge er kommet i praktik i lokale virksomheder.

I Skive har 12 flygtninge været i virksomhedspraktik i butikkerne i indkøbscentret City Vest, hvilket skal føre til, at de vinder fodfæste på arbejdsmarkedet og får lært dansk.

I HK har vi i et års tid gennem HK Jobbørs forsøgt at matche jobsøgende medlemmer med virksomheder, der søger medarbejdere. I alt 28 HK’ere i Midt- og Vestjylland har fået nyt arbejde via deres fagforening. På landsplan har i alt 403 HK’ere i løbet af 2015 fundet nyt job gennem HK’s satsning på jobformidling. Og vi fortsætter indsatsen i 2016 med håbet om, at endnu flere - både medlemmer og virksomheder - vil benytte tilbuddet.
Arbejdsmarked HK-medlemmer Trepart

Karin Østerby - HK fagforening

Karin Østerby

Afdelingsformand

HK MidtVest

HK MidtVest er til for sine medlemmer. Derfor er jeg optaget af alt det, der berører HK'ernes arbejdsliv og arbejdsmarkedet her i det midt- og vestjyske. Hovedoverskrifterne for mit daglige arbejde er arbejdsmarkedspolitiske temaer, arbejdsmiljø og uddannelse, og det vil naturligvis smitte af på indholdet i min blog.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed