10. februar 2016

Trepart handler om langt mere end flygtninge

To personer, der rækker hænderne frem og giver håndtryk.

Selv om flygtningespørgsmålet fylder meget, er der andre og lige så vigtige emner at tage op, når trepartsforhandlingerne torsdag 11. februar 2016 går i gang i Statsministeriet.

Jeg anerkender, at der er et stort problem, der skal løses, når det handler om flygtninge, og hvordan vi får dem ind på det danske arbejdsmarked.

Men jeg har også en forventning om, at der ved trepartsforhandlingerne bliver taget hul på nogle af de andre problemer, der er på arbejdsmarkedet.

Et emne, der optager mig meget som formand for HK MidtVest, er, at alle - både de unge, der skal til at vælge, hvad de vil arbejde med i deres liv, og de, der allerede har været nogle år på arbejdsmarkedet, bliver sikret gode uddannelsesmuligheder.

Uddannelse er vejen frem, hvis Danmark skal have en arbejdsstyrke, der er kvalificeret til at kunne klare fremtidens udfordringer. Og uddannelse blev også nævnt i Lars Løkke Rasmussens nytårstale, hvor statsministeren kom ind på de unge, der ikke har greb om skolen og derved risikerer at miste grebet om livet.

Også beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen betonede i fredags nødvendigheden af at få skabt langt flere praktikpladser, end vi har i dag, og jeg er helt enig. Det er vigtigt, at erhvervslivet bakker op med at skabe lærepladser.

Men efter- og videreuddannelsesmulighederne skal også gøres bedre.

Er du som HK’er ansat på en overenskomstdækket virksomhed, kan du hvert år søge kompetencefonde om økonomisk støtte til uddannelse, og det ser vi mange medlemmer, der benytter sig af. Gennem efteruddannelse sikrer de sig, at deres kompetencer lever op til fremtidens forventninger.

Men der er også mange, der aldrig får opkvalificeret deres kompetencer. Ønsker man som voksen at tage en længerevarende uddannelse og måske gå fra at være kontorassistent til at blive datamatiker, kan økonomien eksempelvis spænde ben for, at man som voksen med familie og faste udgifter hver måned, springer ud i et uddannelsesforløb - selv om det er det, der skal til for at bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet i årene frem.

Hvordan sikrer vi, at flere får lyst til og mulighed for at uddanne sig? Det bør der ses på, når fagbevægelsen, arbejdsgiverne og staten mødes ved forhandlingsbordet. I det hele taget er der nok at drøfte ved trepartsforhandlingerne, hvis både danskere og flygtninge skal være rustet til at løfte udfordringerne på fremtidens arbejdsmarked.

Arbejdsmarked HK-medlemmer Trepart

Karin Østerby - HK fagforening

Karin Østerby

Afdelingsformand

HK MidtVest

HK MidtVest er til for sine medlemmer. Derfor er jeg optaget af alt det, der berører HK'ernes arbejdsliv og arbejdsmarkedet her i det midt- og vestjyske. Hovedoverskrifterne for mit daglige arbejde er arbejdsmarkedspolitiske temaer, arbejdsmiljø og uddannelse, og det vil naturligvis smitte af på indholdet i min blog.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed