26. april 2016

Trepart skal sikre bedre uddannelsesmuligheder

Uddannelse skal være en central del af trepartsforhandlingerne

Flere skal have mulighed for at uddanne sig. Det skal den næste fase af trepartsforhandlingerne, der netop er gået i gang, sikre.

Uddannelse var ét af de store emner, da vi for nylig spurgte medlemmerne af HK MidtVest og HK’ere i den øvrige del af landet om deres ønsker i forbindelse med trepartsforhandlingerne.

Et notat udarbejdet på baggrund af tal fra Danmarks Statistik viser, at tre ud af fire HK’ere ikke har deltaget i nogen form for efter- og videreuddannelse inden for de seneste tre år.

Tid og penge til uddannelse

Det er på trods af, at over halvdelen af HK’erne er i høj risiko for at miste deres job til maskiner og computere de næste 10 til 20 år. Hver dag bliver computere bedre og bedre til at lave sagsbehandling, analyser og tilmed kreative opgaver. De udfører arbejde, der tidligere var forbeholdt eksempelvis sekretærer og bogholdere. I dag kan computere både gennemrode arkiver og komponere musik.

På møderne med medlemmerne kom det frem, at mange på trods af forskellige efteruddannelsesordninger ikke får lov til at tage en uddannelse. Andre synes, der er for lidt tid, hvorfor de vælger uddannelse fra. Tilgængeligheden af midler kan også være et problem i det tilfælde, hvor man ikke har adgang til en kompetencefond. Mange mener også, at ansøgningsproceduren til kompetencefondene er for bøvlet. Yderligere kan det være et problem for nogle at vælge, hvilken uddannelse de skal tage.

Der er altså god grund til at se på mulighederne for efter- og videreuddannelse, når fagbevægelsen, arbejdsgiverne og staten igen mødes ved forhandlingsbordet.

Uambitiøst Kommissorium

På medlemsmøderne i HK kom der forslag om en generel målsætning om, at alle skal hæves et uddannelsesniveau gennem videreuddannelsesmidlerne. En specialarbejder skal således have en EUD, og en person med en EUD arbejder hen mod eksempelvis akademiuddannelse. Det blev i den forbindelse efterspurgt, at vi i højere grad arbejder for at få godkendt fag, så de giver ECTS-point. På den måde kan et medlem på sigt få for eksempel en master.

Desværre lægger Regeringen i sit kommissorium til trepartsforhandlingerne alene op til at dække virksomhedernes umiddelbare behov. Det videregående niveau er i alt for ringe grad nævnt, og målgruppen for voksen- og efteruddannelse er kun beskæftigede ufaglærte og faglærte. Det er for uambitiøst, hvis hele arbejdsstyrken skal løftes.

Flere praktikpladser, tak

Også praktikplads-situationen er et vigtigt emne for HK’s medlemmer, der er kommet med mange bud på, hvordan vi får fremskaffet flere praktikpladser.

Mest radikalt er direkte tvang. At virksomheder tvinges til at tage et antal elever målt ud fra deres størrelse. Andre HK-medlemmer har alternativt foreslået en kvoteordning, der kan kombineres med en elevfond, så alle virksomheder betaler til den fælles sum af lærlinge. På den måde giver man virksomhederne økonomisk incitament til at bidrage.

En spændende tanke, men lad os nu se, hvilke konkrete initiativer der kommer på forhandlingsbordet. Sikkert er det, at HK bakker op om udspillet fra Regeringen om, at flere skal vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse, hvilket blandt andet skal sikres ved, at de unge i høj grad får sikkerhed for at kunne gennemføre uddannelsen med en praktikplads i en virksomhed.

Trepart Politik
Karin Østerby - HK fagforening

Karin Østerby

Afdelingsformand

HK MidtVest

HK MidtVest er til for sine medlemmer. Derfor er jeg optaget af alt det, der berører HK'ernes arbejdsliv og arbejdsmarkedet her i det midt- og vestjyske. Hovedoverskrifterne for mit daglige arbejde er arbejdsmarkedspolitiske temaer, arbejdsmiljø og uddannelse, og det vil naturligvis smitte af på indholdet i min blog.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed