24. juni 2016

Problemfyldt jobjagt tværs over Danmark

ledige tvinges til jobjagt over hele landet med regeringens nye idé. Det er uigennemtænkt og skaber masser af problemer, mener Karin Østerby formand for HK MidtVest

Søg job i hele Danmark, hvis du er arbejdsløs. Hundested, Gedser eller Bornholm for den sags skyld. Uden hensyn til, hvor lang transporttiden bliver. Uden skelen til din livssituation i øvrigt.  Det er regeringens nye påhit. Tak for kaffe! Et forslag, der lugter langt væk af skrivebord og meget lidt af virkelighed. Og som stiller ledige borgere i mange dilemmaer.

Skal man søge over hele landet, betyder det reelt, at man skal rykke teltpælene op og bosætte sig et andet sted nærmere det nye job. Det er lige her, regeringens idé ikke er helt gennemtænkt. Forskellige udfordringer hober sig op. Fordi det ikke er pakker, man blot kan sende fra landsdel til landsdel – men i stedet mennesker, det drejer sig om:

Når den ene voksne i familien har fået job i den anden ene af landet, står hele familien i et dilemma. Skal der lejes en ekstra bolig tæt på det nye job, så familien reduceres til weekender? – og kan økonomien bære to huslejer?

Eller skal hele familien flytte med til den anden ende af landet? Det betyder så, at den anden ægtefælle også skal finde nyt job det andet sted. Kan han eller hun det? Kan det hidtidige hus sælges? Og hvordan med de gamle forældre, man måske i dag bor tæt på og kan hjælpe? Hvad siger børnene, der trives med deres skole og venner?

I dag skal ledige søge og tage job inden for samlet tre timers rejsetid pr. dag. Det betyder tidligt op og sent hjem, hvis man har fuldtidsjob. Allerede i dag kan en transporttid på 3 timer dagligt byde på udfordringer med at hente og bringe børn eller andet – men 3 timer er trods alt en mere rimelig grænse.

Iflg. en analyse, som Ugebrevet A4, refererer til, søger de fleste faktisk i en ganske stor radius. 26,4 procent sender jobansøgninger, der indebærer mere end tre timers transport, og næsten hver anden sender ansøgninger til jobs med mere end to timers transporttid.

Det billede kan jeg sagtens genkende – og det bekræfter kun erfaringerne fra vores område i HK: Det er de allerfleste lediges allerstørste ønske at komme i arbejde. Man strækker sig både langt og bredt for at komme det. Hvorfor er det så lige, regeringen synes, at en ny klapjagt på ledige tværs over landet giver mening?

Ved at jage folk tværs over landet mener regeringen, at man løser problemerne med, med at det i visse brancher nogle steder i landet er en udfordring af finde kvalificeret arbejdskraft. Udfordringer, som vi også har hørt her i landsdelen.

Jeg tror langt mere på, at det batter at omskole folk. At uddanne sig ud af problemet. Man kan tilbyde ledige mulighed for at skabe sig et nyt, spændende arbejdsliv i helt ny branche med den rigtige, relevante uddannelse. Som et af vores medlemmer - en tidligere bogbinder, der blev omskolet til CNC-tekniker i industrien. En ren win-win-situation. De lokale virksomheder får veluddannet arbejdskraft, og de lokale ledige kan blive i landsdelen med deres liv og deres familier. Uden en problemfyldt jobjagt tværs over landet.

Politik

Karin Østerby - HK fagforening

Karin Østerby

Afdelingsformand

HK MidtVest

HK MidtVest er til for sine medlemmer. Derfor er jeg optaget af alt det, der berører HK'ernes arbejdsliv og arbejdsmarkedet her i det midt- og vestjyske. Hovedoverskrifterne for mit daglige arbejde er arbejdsmarkedspolitiske temaer, arbejdsmiljø og uddannelse, og det vil naturligvis smitte af på indholdet i min blog.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK