07. september 2016

Helhedsplanen rammer de forkerte

Løkkes helhedsplan rammer de helt forkerte

Mindre SU giver næppe flere og bedre uddannede. Jobpræmier giver næppe flere præmiejob. En højere pensionsalder og ringere seniorjob-ordning tager næppe kegler hos ældre på arbejdsmarkedet. Men sådan har regeringen prioriteret i den nye 2025-plan. Og skattelettelser i topskatten blev der plads til. Derfor er helhedsplanen en plan, der i sin helhed rammer helt skævt.

I Danmark lever vi i høj grad af viden, og derfor er der langt mere brug for, at vi investerer massivt i uddannelse og forskning, som kan føre til vækst. Ikke i skattelettelser i topskatten.

Der er ganske vist afsat én milliard i helhedsplanen til at give efter- og videreuddannelser samt erhvervsuddannelserne et tiltrængt løft. Det er nødvendigt og vigtigt, at der sættes ind her. Det har vi ønsket længe, for det er tiltrængt. Men der skal også løftes og investeres på andre områder – og det nytter ikke, at man beder de unge om at betale gildet.

Her hænger regeringens udspil ikke sammen. Mindre i SU, og kun til normeret studietid. Til gengæld kan man så arbejde mere. Eller låne mere. To dårlige alternativer. Oven i det skal man efter uddannelsen gennem en karensperiode på en måned, før man kan få dagpenge. Selvom man har betalt til A-kassen.
Det er at straffe de unge dobbelt. Det er ikke fremgangsmåden, hvis vi som samfund vil motivere unge til at uddanne sig.
I mange år har vi haft et system, hvor uddannelse er lige for alle. Det er jeg alvorligt bange for, vi mister med indgrebet i SU’en.

”Det skal kunne betale sig at arbejde”, lyder mantraet fra statsministeren igen og igen. Også i reformen, som i forhold til ledige medborgere er gennemsyret af mistillid. Det, som de allerfleste arbejdsløse danskere allerhelst vil, er jo netop at finde et job. Og de arbejder faktisk hårdt og målrettet på, at det skal lykkes. Det viser utallige erfaringer fra både jobcentre og A-kasser.
At regeringen vil indføre jobpræmier til langtidsledige, hvis de finder et job, bringer i sig selv ikke flere job på hylderne.

Også i den anden ende af arbejdslivet må borgerne holde for med en forhøjet pensionsalder. Og samtidig forringes seniorjob-ordningen til nedslidte, så de nu må klare sig med dagpenge fremfor en anstændig, overenskomstmæssig løn for det arbejde, de faktisk udfører. Det er på ingen måde rimeligt.
Slet ikke når dét, som planen finansierer, blandt andet er skattelettelser i topskatten.

Karin Østerby

Politik