17. december 2016

en ladeport til brugerbetaling på uddannelse?

Er vi ved at snoge brugerbetaling ind på uddannelserne?

Inden jul 2.behandler Folketinget et forslag, der sigter efter, at man kun kan tage én statsfinansieret videregående uddannelse her i landet. I sig selv lyder det måske rimeligt nok, men der er en lang række mulige konsekvenser, som jeg er bekymret for.

Man er ung, når man vælger, hvad man vil uddanne sig til.  Med lovforslaget vil det blive sådan, at har man valgt at uddanne sig til administrationsbachelor, kan man ikke senere vælge om og tage en anden bacheloruddannelse, som eksempelvis sygeplejerske, eller en uddannelse på et lavere niveau som eksempelvis akademiuddannelsen datamatiker.

Kommer lovforslaget igennem, er det kun ’opad’, man kan vælge. Men vi skal være mange år på arbejdsmarkedet, og det er ikke ualmindeligt at skifte bane i sit arbejdsliv – af mange forskellige årsager.  Arbejdsmarkedet kan udvikle sig, og brancher kan vokse eller forsvinde. Der kan blive brug for helt nye kompetencer, bare tænk på den udvikling, digitaliseringen har medført.  Endelig kan den enkeltes lyst til jobbet eller branchen forandres.  Alt sammen forhold, som gør, at vi kan have behov for at tage en ny uddannelse på samme niveau – eller et højere eller lavere.

Lovforslaget indeholder godt nok en lille åbning for at tage en ny uddannelse på samme eller lavere niveau, hvis der er en særlig efterspørgsel på området. Hvor meget skal der til, for at der er tale om ’særlig efterspørgsel’? Og hvem afgør det? Og hvordan med regionale forskelle?
Mange uddannelser kan i dag kun tages på heltid. Dem kan man ikke betale for, som man kan med de gængse efteruddannelser. Sådan er lovgivningen. Nu vil regeringen med Søren Pind i spidsen imidlertid se på muligheden for åbne for, at man selv kan betale sin heltidsuddannelse – hvis der er ledige tomme pladser. Som udgangspunkt er jeg imod, at man selv skal betale for at få en uddannelse.

Jeg er bekymret for perspektiverne i idéen om at åbne for brugerbetaling på heltidsstudier, også selv om det lige nu er for uddannelse nummer to.  For åbner man derved en større ladeport på klem for brugerbetaling i uddannelsessystemet? Og rokker man derved ved grundprincippet om, at der i Danmark er lige adgang til uddannelse for alle? Vil det på sigt give et A- og B-hold?

Bliver lovforslaget vedtaget, bliver det her i hvert fald et område, som vi bør holde ekstra skarpt øje med udviklingen af.
Karin Østerby

Karin Østerby - HK fagforening

Karin Østerby

Afdelingsformand

HK MidtVest

HK MidtVest er til for sine medlemmer. Derfor er jeg optaget af alt det, der berører HK'ernes arbejdsliv og arbejdsmarkedet her i det midt- og vestjyske. Hovedoverskrifterne for mit daglige arbejde er arbejdsmarkedspolitiske temaer, arbejdsmiljø og uddannelse, og det vil naturligvis smitte af på indholdet i min blog.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK