Tre unge studerende

I sin nytårstale sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen (V):

”Der er skabt mange nye arbejdspladser. Danskere, der var arbejdsløse for få år siden, har nu et job. Tusinder, som før var på kontanthjælp, tjener nu deres egen løn”.

”Vi høster nu frugterne af de tunge beslutninger, vi tog efter finanskrisen. Reformer af dagpenge. Efterløn. Kontanthjælp. Nu skal vi have alle med og sikre, at de gode tider varer ved. Derfor vil regeringen i det nye år genoptage forhandlinger om endnu en reform. Om skat. Så særligt de med de mindste lønninger, men også danskere med almindelige lønninger, kan få lidt mere luft i familiens budget. Så det bedre kan betale sig at arbejde. Og så opsvinget ikke taber pusten, fordi vi løber tør for arbejdskraft”.

Ja, der er skabt mange nye arbejdspladser, og der er arbejdsløse og kontanthjælpsmodtagere, som har fundet job. Men der er stadig mange, der har svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet, og i HK har vi set medlemmer falde ud af dagpengesystemet og gå en usikker fremtid i møde.

Og hvis opsvinget ikke skal tabe pusten, fordi vi løber tør for arbejdskraft, er det nødvendigt at tale uddannelse – for kun gennem uddannelse kan der sikres den kvalificerede arbejdskraft, som fremtidens arbejdsmarked med eksempelvis stigende digitalisering efterspørger.

Vi er ude af krisen og har nu en enestående mulighed for at få alle med på arbejdsmarkedet. Men det kræver investeringer. Derfor virker det besynderligt, at man i en tid, hvor faglært arbejdskraft er efterspurgt, ønsker at finansiere skattelettelser med besparelser på erhvervsskolerne. Med finansloven spares der 100 millioner kroner på erhvervsuddannelserne. Det er helt forkert.

Jeg går heller ikke ind for, at der bliver sparet på børn, ældre og syge. Er det her, pengene til skattelettelser skal hentes, er jeg imod. Lavere skat og bedre velfærd – det tror jeg ikke på. Der er blevet sparet nok i den offentlige sektor.

Når vi kommer ind på den offentlige sektor – i 2017 fik de handels- og privatansatte nye overenskomster. I 2018 skal der forhandles nye overenskomster på det statslige og det kommunale område. Forhandlingerne er gået i gang, og jeg er spændt på, hvad resultatet bliver, og vil følge forløbet tæt.

Noget andet, jeg i 2018 vil følge med spænding, er udflytningen af de statslige arbejdspladser. Ved den første udflytning fik det midt- og vestjyske område mange arbejdspladser, og det bliver interessant at se, om flere følger i anden runde. Mit nytårsønske skal være, at man i processen husker at tage hånd om de medarbejdere, der måtte skulle flytte med.

Mit nytårsønske er også, at medlemmerne af HK MidtVest vil gøre flittigt brug af det om- og tilbyggede HK-Hus i Herning, som vi indvier 17. januar. I 2018 er det 10 år siden, at HK MidtVest så dagens lys, og sammen med kontorer i Nykøbing Mors, Skive, Holstebro og Viborg skal HK-Huset i Herning danne hovedsæde i det midt- og vestjyske.