11. maj 2016

Afskaf omprioriteringsbidraget - det vil koste velfærd og jobs

Jobcenter set udefra.

Bliver omprioriteringsbidraget gennemført, vil det betyde et omfattende indgreb i kommunernes økonomi, som vil koste på velfærden og gå ud over både borgere og medarbejdere.

Når modstanden mod omprioriteringsbidraget torsdag 12. maj 2016 bliver markeret ved demonstrationer over hele landet, er det med god grund.

Det er en sammenslutning af organisationer, Velfærdsalliance.dk, der har taget initiativ til demonstrationerne. Foruden HK bakker blandt andet FOA, 3F, Socialpædagogernes Landsforbund og BUPL op.

Omprioriteringsbidraget går ud på, at alle kommuner skal skære én procent af de kommunale budgetter i årene 2017 til 2019. I 2017 betyder det 2,4 milliarder kroner i besparelser. Penge Regeringen vil bruge til såkaldt prioriterede indsatser.

De mange milliarder, som Regeringen tager fra landets kommuner, skal efterfølgende omprioriteres. Oversat betyder det, at regeringen bestemmer, hvad pengene skal bruges til, og hvilke kommuner der får nogle af deres egne penge tilbage, og hvilke der ikke gør.

Og de kommuner, der får penge tilbage, kan ikke bruge dem til at lappe de huller, som besparelsen i første omgang har skabt. Nej, Regeringen har gjort det klart, at omprioriteringsbidraget skal bruges til at løse nye opgaver. Det betyder, at gamle men vigtige opgaver må nedprioriteres for nye opgaver, der skal løses under overvågning fra de enkelte ministerier.

Omprioriteringsbidraget griber i den grad ind i det kommunale selvstyre og vanskeliggør den kommunale budgetlægning og åbner for, at Regeringen til enhver tid kan tvinge kommunerne til at skære i den borgernære velfærd. Det betyder, at der bliver færre penge til de kommunale velfærdsopgaver med markante forringelser på blandt andet ældreområdet, børn og unge og den generelle borgerservice til følge.

En forringelse af den offentlige velfærd øger faren for flere private ordninger, der gør velfærd til noget for de, der har råd. Dertil kommer, at omprioriteringsbidraget givetvis vil betyde afskedigelse af medarbejdere. Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) har beregnet, at omkostningsbidraget vil koste 14.300 stillinger i kommunerne fordelt på forskellige faggrupper. I HK viser beregninger, at omprioriteringsbidraget kan koste 1300 HK-jobs.

Endelig bliver borgerindflydelsen med omprioriteringsbidraget mindre. Borgerne er tættere på kommunerne end på Staten, og de kan lettere få indflydelse på den lokale politik, men indflydelsen bliver mindre, hver gang de lokale politikere mister kontrol med en del af kommunernes økonomi.

Derfor - mød op og deltag ved torsdagens demonstrationer i det midt- og vestjyske. Lokalt er der varslet demonstrationer i Ringkøbing, Morsø, Skive, Holstebro og Viborg Kommuner.

Forhandlinger mellem Kommunernes Landsforening (KL) og Regeringen starter 12. maj 2016. Ved demonstrationerne støtter vi kommunalpolitikerne i, at KL bør indgå en økonomiaftale med Regeringen UDEN omprioriteringsbidrag.
Arbejdsmarked Politik Lovgivning
Marianne Køpke - HK fagforening

Marianne Køpke

HK Kommunal MidtVest

Jeg er formand for de ansatte HK'ere i kommuner og regionen i Midt- og Vestjylland. Her kan du læse mine holdninger til emner, der berører netop disse medlemsgruppers arbejdsliv. Og du skal være så hjerteligt velkommen til at give dit besyv med i en kommentar.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed