18. januar 2016

Kender du spillereglerne på arbejdsmarkedet?

Jobpatruljen i snak med fritidsjobber i tøjbutik.

Uden kendskab til spilleregler, pligter og rettigheder kan du nemt ende med Sorteper, når du som ung får din debut på arbejdsmarkedet.

I HK MidtVest er der eksempler på unge, som ikke har fået de vagter, der var nævnt i deres kontrakt, da de blev ansat i fritidsjobbet.

Der er også ungarbejdere, der ikke har fået de 16 ugers planer, som de ellers har krav på som deltidsansatte i en butik med overenskomst.

Er de unge medlemmer af HK, er der råd og vejledning at hente hos deres fagforening. Men er det ikke tilfældet, må fagforeningen nøjes med at se til på sidelinjen, som da den 17-årige ungarbejder Mohamad Al Jarwerheri blev presset til at sige sit job hos Bilka op på baggrund af en Facebookdebat.

Mohamad Al Jarwerheri deltog i en debat om islam i en Facebookgruppe, der hedder ”Ja tak til frihed – nej tak til Islam”. Det provokerede en række af gruppens medlemmer, der valgte at kontakte Bilka og klage over, at supermarkedet havde Mohamad ansat. Facebookdebatten handlede ikke om Bilka men om, hvorvidt muslimer kan gå ind for demokrati og bo i Danmark. Alligevel kaldte Bilka Mohamad ind til et møde, hvor han skulle skrive under på en opsigelse.

HK fandt behandlingen af Mohamad Al Jarwerheri grov og valgte på baggrund af sagen at tage kontakt til Bilka og Dansk Supermarked for at få klare retningslinjer for medarbejdernes ytringsfrihed. Men da Mohamad Al Jarwerheri ikke var medlem af HK, måtte han hyre en advokat til at stå ved sin side.

Heldigvis er langt de fleste arbejdsgivere ordentlige mennesker, der behandler deres medarbejdere korrekt. Alligevel ender unge nemt med Sorteper på grund af manglende kendskab til spilleregler, pligter og rettigheder på arbejdsmarkedet.

Hvert år støder Jobpatruljen, som HK og 3F står bag, på sin rundtur på forhold, der ikke lever op til reglerne på arbejdsmarkedet. I 2015, hvor Jobpatruljen på to uger besøgte ca. 1000 virksomheder og talte med mellem 300 og 400 unge fritidsjobbere i det midt- og vestjyske, var et af problemerne unge, der arbejdede for meget.

Så de få kroner, det koster for en studerende eller fritidsjobber under 25 år at være medlem af HK, kan være givet rigtig godt ud. Ikke kun giver medlemskabet dig ret til at deltage i HK’s kurser. Medlemskabet giver dig også ret til fuld faglig og juridisk service.

Arbejdsmarked Unge Fritidsjob Jobpatruljen

Lisbeth Aaberg Kusk

17 maj 2016 09.57

Hej Vibeke,

Tak fordi, du skriver til os. Man skal normalt have løn før det antal timer, man er vagtsat til, uanset om man er ansat på fuldtid eller deltid. Som udgangspunkt skal der være tilsyn med unge under 18 år.
Jobpatruljen, som bl.a. HK står bag, beskriver reglerne her: http://www.jobpatruljen.dk/regler/relger-og-love/

På vegne af Susanne Sommerlund,
Venligst,
Lisbeth, HK MidtVest

http://www.jobpatruljen.dk/regler/relger-og-love/ For, at vi kan give din datter en mere præcis rådgivning i forhold hendes fritidsjob, er det nødvendigt, at hun kontakter den nærmeste lokalafdeling af HK og får en aftale med en faglig medarbejder der. Tlf: 7011 4545 På vegne af Susanne Sommerlund, Venligst, Lisbeth, HK MidtVest" />

Vibeke Nybro

14 maj 2016 19.47

Jeg kender en ung pige som arbejder i Fakta og når hun tager på arbejder kan hun risikere at chefen ringer fem minutter før hendes mødetid og siger at hun først skal komme en time senere (hun har lagt til arbejdet), og er hun dukket op får hun beskeden at hun godt kan blive der og arbejde, men at hun ikke vil få lån i den time (dette er også sket for hendes kollegaer) ...

Der er tit og ofte at hun er helt alene i butikken for så er alle andre gået hjem (vi taler om en pige på 16 år)

Hvad er reglerne for varsling ? og kan det være rigtigt at hun skal være alene i butikken ?

Kan man i butikkerne bare tage timerne fra de unge uden varsel og møde og så bare give timerne til ny ansatte ? Min datter gik fra at have fast onsdagsvagt og lørdagsvagt hver 3. uge ......

Vibeke Nybro

Susanne Sommerlund - HK fagforening

Susanne Sommerlund

HK Handel MidtVest

Jeg er formand for HK'ere, der arbejder indenfor Handel og Engros i Midt- og Vestjylland. Her kan du læse mine holdninger til emner, der berører netop denne medlemsgruppes arbejdsliv. Du er meget velkommen til at give dit besyv med i en kommentar.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed