24. februar 2016

Gå ikke syg på arbejde

Kvinde, som pudser næse.

Er du syg, skal du ikke komme på arbejde, før du er klar til det. Alligevel er der mange, der oplever, at de bliver presset af deres arbejdsgiver til at møde op, og det er ikke i orden.

Du har måske oplevet det – du står ved kassen og skal betale for en vare, du har købt, og pludselig må den butiksansatte hive et lommetørklæde frem for at få gjort noget ved den våde næse. Det kan også være, at du har haft en kollega, der trods feber er mødt ind på jobbet.

45 procent - altså næsten hver anden - af medlemmerne i HK Handel har oplevet at blive presset tilbage på arbejde, før de var klar til det efter sygdom.

Det viser en ny undersøgelse, Epinion har lavet for HK Handel.

Undersøgelsen viser også, at 16 procent - altså hver sjette - af HK Handels medlemmer er blevet kontaktet af deres arbejdsgiver under sygdom og spurgt om, hvad de fejlede.

Det er ikke i orden, at medlemmer af HK Handel bliver presset på arbejde eller spurgt om, hvad de fejler.

Når du er syg på en måde, hvor du ikke kan varetage dit arbejde, har du det, som bliver kaldt lovligt forfald. Det betyder, at du har ret til at blive hjemme fra arbejde. Din arbejdsgiver må derfor ikke - med for eksempel opkald eller sms’er - prøve at presse dig til at komme hurtigere tilbage på arbejde.

Du er heller ikke forpligtet til at tage telefonen, mens du er syg. Men for de fleste vil det være ok, at chefen eller en kollega ringer for at spørge til enkelte praktiske detaljer for eksempel, hvor du har lagt nøgler eller papirer. Det kan også af hensyn til virksomhedens drift være nødvendigt at vide, hvornår du er klar igen, og du har som medarbejder en forpligtelse til at sige, hvor lang tid du tror, din sygemelding varer.

Hvis din arbejdsgiver er i tvivl, om du er syg, kan han/hun bede om en friattest (lægeerklæring) fra din læge, som bekræfter, at du er syg. Arbejdsgiveren skal selv betale for attesten. Men det er i strid med loven, hvis din arbejdsgiver spørger, hvad du fejler.

Ét er i øvrigt loven – noget andet er sund fornuft. Det burde være logisk for arbejdsgivere, at ingen skal presses på arbejde, når de er syge. Det tager længere tid, før en medarbejder bliver rask, hvis vedkommende bliver hundset på arbejde, før han eller hun er frisk.

Det giver også en stor risiko for, at medarbejderen smitter kollegerne med flere sygemeldinger til følge.

Arbejdsgiveren signalerer også tydeligt over for kunderne, at han eller hun er ligeglad med de ansattes helbred. Det er gift for arbejdsmiljøet og i sidste ende også for bundlinjen.

Så gør din arbejdsgiver opmærksom på, at han/hun ikke har ret til at kontakte dig for at høre, hvad du fejler, mens du er syg, eller presse dig tilbage på arbejde, før du er klar til det.

Hvis din arbejdsgiver ikke lytter til dig, så kontakt din tillidsrepræsentant eller HK Handel MidtVest.

Arbejdsmiljø HK-medlemmer Sygdom
Susanne Sommerlund - HK fagforening

Susanne Sommerlund

HK Handel MidtVest

Jeg er formand for HK'ere, der arbejder indenfor Handel og Engros i Midt- og Vestjylland. Her kan du læse mine holdninger til emner, der berører netop denne medlemsgruppes arbejdsliv. Du er meget velkommen til at give dit besyv med i en kommentar.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed