Ifølge et forslag vil Regeringen tillade, at der i modsætning til i dag må holdes åbent i butikkerne på helligdage, grundlovsdag, juleaftensdag samt efter klokken 15.00 på nytårsaftensdag.

Det betyder, at butikkerne og butikskæderne selv må bestemme, hvornår de vil holde åbent. Den lokale Netto kunne således komme til at holde åbent til klokken 22 juleaften.

Skilt med teksten Lukket for i dag

I sektorbestyrelsen for HK Handel MidtVest synes vi, at der er tale om et uigennemtænkt forslag, som vil komme til at gå hårdt ud over ikke kun de butiksansatte men også medarbejderne på lagrene, idet der også på helligdage skal være nogle til at få varerne afsted til butikkerne.

Spørgsmålet er, om der i det hele taget bliver nogle vindere, hvis forslaget bliver vedtaget?

Ifølge Dansk Detail har omsætningen været faldende siden finanskrisen. Nu lægges der op til, at den begrænsede omsætning bliver delt ud over flere dage.

Men danskerne vil næppe bruge flere penge, bare fordi der er åbent i butikkerne flere dage om året. I stedet tænker vi, at butikkerne vil få en højere lønomkostning, hvilket kan komme til at betyde butiksdød i det midt- og vestjyske.

De små- og mellemstore butikker med relativt få ansatte vil tabe til de store og skabe en glidebane mod færre butikker og dårligere dækning, hvis man ukritisk afskaffer lukkeloven.

Så kære politikere på Christiansborg: Stop op og tænk jer om, inden I siger ja tak til et forslag, som i den grad vil forringe arbejdslivet for de mange tusinde butiks- og lageransatte i Danmark og betyde butiksdød i yderområderne og de små samfund.

Artiklen er opdateret 18. januar 2019

DIN STEMME BLIVER HØRT

Vi er med til at påvirke den politiske dagsorden – og husk det er din sag, vi taler. Vi har tæt kontakt med politikere både lokalt og på landsplan. Hvad end det handler om uddannelsesmuligheder eller pensionsalder, om børnepasning eller offentlig transport, så sikrer vi, at politikerne får viden om, hvordan vores medlemmer bliver påvirket af konkrete politiske forslag. Vi arbejder hver dag for at give dig de bedste muligheder i dit arbejdsliv.