Brikker med bogstaver, der danner ordene Corona virus.

Som formand for HK Handel MidtVest er jeg lidt rystet.

Jeg har været i kontakt med flere utrygge medlemmer herunder et medlem, der arbejder i et af de større varehuse, der gerne må holde åbent, fordi butikken ikke ligger i et storcenter. Der er ikke tale om en butik, der sælger fødevarer.

Medlemmet er forbløffet over, at vedkommende stadig møder mange kunder på arbejdspladsen, der alle kan være potentielle smittebærere – selv om regering og sundhedsmyndigheder har givet tydeligt udtryk for, at man så vidt muligt skal blive hjemme.

Meldingen fra medlemmet er, at flere kunder kommer med hele deres familie under armen. Nogle kunder fortæller ifølge medlemmet, at de er blevet sendt hjem i karantæne, fordi de er syge, og lige skal have noget med hjem, inden de skal i isolation derhjemme. Der har også været kunder hen over weekenden, som godt ved, de burde sidde hjemme i karantæne, men siger, at de ikke gider mere – så derfor tager de ud at handle.

Godt nok har medarbejderne fået udleveret handsker og håndsprit, og jeg er ikke i tvivl om, at arbejdsgiverne gør, hvad de kan for at beskytte medarbejderne. Men utrygheden breder sig alligevel. Og det kan jeg godt forstå.

De butiksansatte gør alt for at tage forholdsregler, så de ikke bringer smitte videre. Bør kunderne ikke gøre det samme, tænker jeg.

Som formand for HK Handel MidtVest vil jeg opfordre til, at man som kunde tager formaningerne fra regering og sundhedsmyndigheder alvorligt. Samtidig vil jeg sige til medlemmerne, at HK MidtVest står klar på sidelinjen: Hvis du er utryg og har spørgsmål omkring din arbejdssituation, er du meget velkommen til at kontakte os.

For at begrænse smitterisikoen i forbindelse med Corona-virus er vores kontorer i Herning, Holstebro, Viborg, Skive og Nykøbing indtil videre lukket for personlige henvendelser til tirsdag 14. april 2020.

Men du kan kontakte HK på 7011 4545, skrive til os på midtvest@hk.dk, chatte med os på hk.dk eller kontakte os på vores facebookside

Artiklen er opdateret 26. marts 2020

DU FÅR GODE RÅD OG FAGLIG HJÆLP – NÅR DU ER I JOB

Vi er eksperter i dine vilkår på jobbet – for hver arbejdsplads har sin egen kontaktperson og faglige medarbejder hos HK. Hun kender de unikke vilkår, som lige præcis jeres arbejdsplads har. Og så kender hun dit fag. Derfor er du garanteret kompetent og professionel rådgivning, uanset om det handler om løn, stress, arbejdsmiljø eller spørgsmål om overenskomst. Du er altid velkommen til at kontakte dine lokale afdeling for at få råd og vejledning.