Kvinde i grøntafdeling lægger varer på plads

Som formand for HK Handel MidtVest kan jeg frygte for, at den nye virkelighed med Corona-virus, ustabilitet på arbejdsmarkedet og mange nye ledige kan få virksomheder til i endnu højere grad at gøre brug af virksomhedspraktikordningen i stedet for ordinær beskæftigelse.

I HK Handel får vi fortsat henvendelser fra tillidsrepræsentanter i hele landet om udfordringer vedrørende brug af virksomhedspraktik. De oplever, at virksomhedspraktikanter i større og større omfang går ind og overtager opgaver, som ellers udføres af deres kolleger, der er ansat på ordinære vilkår.

Virksomhedspraktik giver virksomhederne en mulighed for gratis, eller uden forpligtelse at ansætte ledige. Men der er en meget lav beskæftigelseseffekt af virksomhedspraktik.

Ifølge en analyse foretaget af Analysefirmaet Højbjerre Brauer Schultz for HK Handel sidste år udgør detailbranchen 10 procent af beskæftigelsen i Danmark men modtager 32 procent af praktikforløbene på det private arbejdsmarked.

Desværre er det et fåtal af dem, som har været i virksomhedspraktik i detailbranchen, som rent faktisk oplever at få et job i branchen. Faktisk viser undersøgelsen, at 15 procent af de borgere, som har haft et praktikforløb i detailbranchen, er i fast beskæftigelse efter et år. Men det er kun 7 procent, som har fået job i detailbranchen.

Vi ved også, at der er deltidsansatte, som ikke kan få flere timer, fordi man kan rekvirere arbejdskraften fra kommunen gratis. Samtidig er der en stor ledighed på butiksområdet eksempelvis blandt nyuddannede faglærte.

Derfor har HK Handel i slutningen af april officielt afleveret en klage til EU-Kommissionen. Efter mange års kritik af ordningen håber vi, at EU kan sætte en stopper for den danske virksomhedspraktikordning, der misbruges af især de store detailgiganter i Danmark.

Ordningen er os bekendt ikke godkendt af EU. Og det er vores håb, at EU vil sætte en stopper for den nuværende ordning, så vi kan finde en løsning, der rent faktisk fremmer ordinær beskæftigelse i stedet for det modsatte. En model, der kan styrke og ikke nedslide den danske model.

Artiklen er opdateret 18. maj 2020

DU FÅR GODE RÅD OG FAGLIG HJÆLP – NÅR DU ER LEDIG

Hvis du bliver ledig står vi klar med faglig hjælp og rådgivning. Og vi kan hurtigt hjælpe dig videre i dit arbejdsliv. Med HK KvikStart er du godt på vej allerede i opsigelsesperioden.